En drøm med sang i.
brevkassespørgsmål af
Mia
15 år
Hej til den person svare på mit spørgsmål. Jeg er 15 år og har endelig fundet ud af hvad jeg vil med mit liv. Det har endelig altid været der, men nu er jeg sikker. Jeg har fundet musikkens vej, og har en drøm om at blive sanger, men jeg kan simpelhen ikke finde ud af hvordan jeg skriver til et pladeselskab, laver musikken eller bliver opdaget. Så jeg håber på at der er en der kan hjælpe mig med at finde ud af det. Jeg har intet problem med at skrive sangene kun at finde ud af hvad jeg skal gøre med dem, altså musik, pladeselskab og senen. <3

Svar:
Hej Mia
Hvor er det bare fantastisk at du har fundet noget som du virkelig brænder for! Det er mega fedt at du kan sige det, allerede som 15 årig, og jeg tænker at du skal holde rigtig godt fast i din drøm. I forhold til at blive sanger og få sin musik ud i verden, er der nogle forskellige måder du kan gøre det på. Du kan f.eks. indspille dine sange, og udgive dem på spotify eller en lignende musikudbyder. Jeg har fundet en video, der fortæller om hvordan man gør det. Du kan se den her. Du kan også deltage i nogle af de musikprogrammer der findes, når de holder audition, f.eks. x-faktor, voice, osv. En tredje vej kunne være gennem et pladeselskab, hvor du sender dine sange ind til dem, og så skal de vurdere om de vil indgå samarbejde. En helt anden vej, er at lave en tiktok profil, hvor du synger og spiller dine sange. Der er efterhånden mange musikere, der bruger tiktok som en kanal til at få flere til at høre deres musik.
Uanset hvad du vælger, så vil jeg helt klart anbefale dig at få dine forældre med på ideen. Det handler både om at dine forældre alligevel skal godkende en hel del, fordi du er under 18 år, men også fordi de så kan hjælpe dig med at indspille musikken, optage video, og alt det andet som kræver en del tid og energi. Fortæl dem om din drøm, og sørg selvfølgelig også for at spille for dem, så de kan se hvor meget du vil det.
Her til sidst vil jeg lige nævne, at hvis du kun skriver sange - og ikke spiller musik eller synger - så kan du overveje at sende lidt af et nummer til en musiker, og måske give dem lyst til at være den der så synger/spiller nummeret. Så vil du stadig blive nævnt som sangskriveren. Der er rigtig mange musikere, der ikke skriver deres egne numre, så det er ret normalt at sangskriveren former teksten, mens musikeren gør den levende. Det er selvfølgelig også muligt at man gør begge dele, så hvis du selv vil synge og spille, så skal du endelig bare give den gas.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og jeg håber at høre dig i radioen engang i fremtiden :)
Venlig hilsen,
Camilla