Ensom og nedprioriteret
brevkassespørgsmål af
Jens
17 år
Jeg er en dreng på 17 som har det ensom. Jeg har aldrig haft et god forhold med min familie, derfor betyder venner alt for mig Jeg følte fortiden at det altid var mig der skulle starte samtaler med folk og ville på den grund af se om der overhovedet er nogle som vil starte en samtale med mig. Jeg skriv ikke til folk i 2 uger. det viste sig at der ingen der skrev til mig. absolut ingen Det må vel betyde at jeg ikke er nogles første prioritet? ikke? Når man indser at man ikke betyder noget for dem, knuser det mig At jeg faktisk ingen venner har Men jeg er jo kun et menneske, og mennesker har brug for at socialisere med andre mennesker derfor skriver jeg bare først, selvom jeg udmærket godt ved at de ikke giver en fuck for mig. Jeg er selvfølgelig glad når jeg er sammen med dem, men det er jo mig der søger ud efter dem. ville bare være ens persons første prioritet føler mig bare ensom Men Jeg skal jo være okey med ikke at være okey. For en dreng på 17 år skal man jo følelsesløs Vil bare gerne hører hvad jeg skal gøre, om det er mig der er noget galt med eller er folk bare sådan?

Svar:
Kære Jens
Først og fremmest vil jeg sige, at det er stærkt af dig at dele dine følelser og tanker. Du er ikke alene om at føle dig ensom eller have udfordringer med relationer. Det er vigtigt at huske, at der ikke er noget galt med dig som person. Alle har perioder i livet, hvor de kan føle sig ensomme eller svært ved at forstå, hvor de står i forhold til andre.
Det er forståeligt, at du søger ud efter kontakt og ønsker at være nogens første prioritet. Det er naturligt at ønske sig nære relationer og føle sig værdsat. Samtidig er virkeligheden også, at menneskers liv kan være hektiske, og at de har forskellige måder at udtrykke deres følelser og venskab på. Nogle gange er folk ikke opmærksomme på, hvor vigtig du er for dem. Nogle gange kan folk være usikre eller tænke, at de generer andre, så de venter på, at andre skal tage initiativet. Selvom det er naturligt at føle sig ensom fra tid til anden, er det vigtigt at huske, at du er værdifuld, og at du betyder noget for andre. Venskaber udvikler sig over tid, og det kan være nødvendigt at investere tålmodighed for at opbygge dybere forbindelser.
Her er nogle ting, du kan overveje:
• Fortsæt med at nå ud: Selvom det kan føles som om du er den eneste, der starter samtaler, er det værd at fortsætte med at gøre det. Nogle har travlt og kan have brug for et skub for at huske at kontakte venner.
• Kommunikér dine følelser: Du har allerede taget det første skridt ved at dele dine følelser her. Prøv at dele dine følelser med dine venner. De ønsker måske slet ikke at såre dig og ved måske ikke, hvordan du føler dig.
• Prøv at møde nye mennesker: Selvom det kan være skræmmende, kan det være givende at forsøge at møde nye mennesker i forskellige sammenhænge. Dette kan åbne døre til nye venskaber og muligheder.
• Selvkærlighed: Husk at værdien af dig som person ikke afhænger af, hvor mange venner du har. Du er værdifuld, præcis som du er, uanset hvad.
Husk, at du ikke er alene i dine følelser, og der er altid mulighed for forandring. Det vigtigste er at tage vare på dig selv og arbejde på at finde lykke og balance i dit liv. Hvis du har mod på at snakke mere, er du altid velkommen til at skrive ind til vores sms chat, hvor vi står klar til at hjælpe yderligere. Jeg ønsker dig alt det bedste på din vej mod at overvinde ensomhed og finde glæde i relationer.
De bedste hilsner
Kasper