Dårlig veninde?

brevkassespørgsmål

Dårlig veninde?

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Oprettet 8 måneder 2 uger siden

Hey cyberhus. Jeg er så heldig, at jeg har en vennegruppe, som jeg værdsætter rigtig meget og føler mig enormt heldig at være en del af. Blandt denne vennegruppe kan vi selvfølgelig godt lide at feste sammen og der bliver derfor holdt en del fester. Sagen er den, at der engang imellem bliver holdt nogle fester, hvor der også er en del andre udenfor vennegruppen der bliver inviteret. Dette er selvfølgelig ikke i sig selv et problem for mig. Problemet ligger mere i, at de ekstra mennesker der bliver inviteret er super akavede og snakker ikke rigtig med os som de ikke kender i forvejen. Dette skaber tit en ret akavet stemning, især fordi vi ikke er så mange mennesker. De gange hvor det er sket, føler jeg altid jeg har forholdt mig optimistisk omkring det, og tænkt at stemningen jo altid kan vende, men det sker bare aldrig.. Disse fester ender som regel med bare at være en stor akavet situation, hvor man bare tæller minutterne til hvornår man kan tillade sig at smutte, ihvertfald for mit vedkommende.. På grund af dette er jeg begyndt at lade vær med at komme til disse fester og finder på undskyldninger når jeg ved at de andre også bliver inviteret, fordi jeg hellere vil være alene og nyde mit eget selskab fremfor at skulle sidde og have det akavet en hel aften.. Dog ender jeg altid med at sidde med rigtig dårlig samvittighed og tvivler på om jeg er en dårlig veninde, fordi det jo også er mine tætte venner og veninder der er blandt den gruppe, og føler lidt jeg "ditcher" dem.. Vi har selvfølgelig også fester blandt os selv, hvor der ikke bliver inviteret andre, og dem kommer jeg altid til hvis jeg kan. Men alligevel er det begyndt at ske mere og mere at de andre også bliver inviteret, og så er det at jeg helst vil være fri for det, fordi det simpelthen bliver så akavet. Føler generelt det er begyndt at blive mere accepteret at udeblive fra fester og lignende hvis man er træt, eller det sociale overskud ikke er der osv., men er det acceptabelt at udeblive fra en fest hvis man på forhånd er ret sikker på at det kommer til at blive akavet? Det er jeg virkelig kommet i tvivl om. Og føler mig som sagt som en mega dårlig veninde på grund af det, også fordi jeg jo bliver nødt til at lyve for dem om det hver gang, for man kan jo ikke tillade sig at sige at man ikke kommer fordi man synes at de andre er mega akavede...

Svar:

Hej

Jeg er glad for at du skriver til os. Jeg kan godt forstå din tvivl og usikkerhed. Det er helt sikkert en følelse, som mange vil kunne genkende.

Når jeg læser dit spørgsmål, kommer jeg sådan til at tænke på hvordan tiden, hvor man går fra at være barn til voksen kan være virkelig intens. En tid fyldt med en masse fede ting men også usikkerhed og frygten for at falde ved siden af. Mange unge oplever at blive inviteret til mange forskellige fester, og der vil altid være nogle fester som er federe end andre, hvilket er helt normalt og en del af ungdomslivet.

Din tvivl om hvorvidt det er acceptabelt at udeblive fra en fest er faktisk en følelse som mange unge har. I dag er vi så bange for ikke at passe ind eller at træde ved siden af, at vi overser hvad vi selv har lyst til. Frygten for at blive udelukket og føle sig udenfor kan blive styrende og derved er det nemt at glemme vores egne følelser, fordi vi ikke vil være der der står udenfor og ikke passer ind.

Selvom vi er bange for ikke at passe ind må vi ikke glemme at det altid er okay at melde fra, hvis man ikke har det overskud der skal til eller ikke har lyst den pågældende dag. Man tænker eller føler måske at man den eneste i verden som har lige præcis den tanke eller følelse som man selv har, selvom det aldrig er tilfældet. Der er altid mindst én som har præcis den tanke eller følelse som du selv har.

Så noget du kunne prøve, var at fortælle din vennegruppe hvordan du har det. Sige ærligt at du føler det bliver akavet og samtidig er bange for at være en dårlig veninde. Ved at fortælle din vennegruppe hvad du føler giver du dem en mulighed for at være mere opmærksom på det, og deraf kan hjælpe med at gøre det mindre akavet.

Udover at du gør dem opmærksomme på, hvad du tænker og føler, åbner du også op for at I finder ud af at der måske er andre i gruppen der har det på samme måde. Det kan være grænseoverskridende at åbne sig op, så for at gøre det til en mere naturlig snak kunne man vente indtil næste gang, hvor der skal afholdes en fest for på den måde at kunne byde ind i den naturlige snak som der i forvejen er i gang omkring festen.

Jeg håber du kan bruge mine tanker - Sofie

sofiefs billede
Sofie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål