bryster
brevkassespørgsmål af
maja
12 år
hej, jeg har et problem jeg tænder på gamle mænd, bliver liderlig af at tænke på dem. føler mig bare unormal når jeg kun er 12 og tænder på gamle mænd, hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej med dig
Det er meget forskelligt hvad man tænder på, og der er som sådan ikke noget galt i f.eks. at tænde på ældre mænd. Der hvor det kan blive problematisk, er hvis din fantasi føres ud i livet, mens du stadig er under 18 år. Det skriver jeg, fordi vi har en lovgivning som har til formål at passe på at børn og unge ikke udnyttes af voksne, og derfor bliver man dømt for voldtægt, hvis man har seksuel omgang med unge under 15. Hvis den voksne er under 22, så kan der være særlig omstændigheder, der kan gøre straffen mindre, f.eks. hvis man er 14 og 16 år. Hvis man har seksuel omgang med unge under 12 år, vil det altid blive betragtet som voldtægt.
Grunden til at jeg skriver at du skal vente til du bliver 18, er fordi man officielt betragtes som en voksen der, og man forventes derfor også at have en bedre forståelse af hvilke konsekvenser sex og seksuel omgang kan have. Måske tænker du at du allerede godt ved det, men rigtig mange finder hurtigt ud af at fantasi og virkelighed ikke altid matcher, og så kan det betyde at man får sine grænser overskredet. Det er også derfor at gennemsnitsalderen for den første gang stadig er 16 år, og mange er endda ældre end det.
I den forbindelse, så kan tingene også ændre sig, og måske tænder du på noget andet senere i livet. For langt de fleste vil det ændre sig med tiden, og særligt efterhånden som man bliver klogere på hvad der egentlig føles godt og hvad der ikke føles så godt. Det kan være en god idé at være lidt nysgerrig på hvorfor man har det som man har det, og du kan f.eks. spørge dig selv om hvad det lige er ved ældre mænd, som du finder tiltrækkende? Handler det om at du måske savner en voksen som kan passe på dig? Handler det om udseendet? Jeg kommer også til at tænke på hvad du mon tænker er gammelt? Når man er 12 år, så kan voksne i 20'erne virke utroligt gamle, mens at voksne der er 50-60 år jo nærmest er oldinge. Det kan du jo også tænke lidt over. Uanset hvad, så skal du ikke føle dig forkert. Det er som sagt helt naturligt at tænde på forskellige ting, og de ting kan godt ændre sig undervejs i livet. Du skal bare være opmærksom på at du, lige nu, ikke kan handle på din fantasi, og i stedet vil jeg opfordre dig til at være nysgerrig på den.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Venlig hilsen
Camilla