Dårligt selvværd

brevkassespørgsmål

Dårligt selvværd

brevkassespørgsmål af
Anna
20 år
Oprettet 4 måneder 2 dage siden

Hej Jeg er SÅ forvirret over mig selv. Jeg har på det sidste haft det rigtig godt og følt mig mere selvsikker end nogensinde før. Men i fredags var jeg ude ved en borger (jeg er i praktik) som jeg fik nogle mærkelige vibes fra. Den her borger er en smule udviklingshæmmet. Jeg fik nogle signaler fra ham og også hans mor der var lidt ubehagelige på den måde at jeg bliver lidt bekymret for om han er forelsket i mig. Det er somend ikke det der går mig på, det er jeg sikker på at jeg godt ville kunne være professionel i. Det der forvirre mig er at tanken “selvfølgelig er selv sådan en som ham ikke forelsket i mig”. Jeg ved godt det lyder negativt mod ham men sådan er det slet ikke ment. Men jeg er ked af at jeg ser sådan ned på mig selv. At INGEN kunne blive forelsket i mig. Jeg bliver simpelthen sådan ramt af at tænke så lavt om mig selv. Jeg troede at mit selvværd var blevet bedre… Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg længes sådan efter at fo de kærligheden men hvordan kan jeg dog det når jeg tænker sådan? Jeg har aldrig været i et forhold eller haft nogle romantiske relationer. Jeg har ikke engang fået mit første kys, så jeg ved at det ikke er et dårligt forhold der ligger til rod. Men hvad kan det så være? Man bliver jo nødt til at finde kernen før man kan arbejde med det. Mvh en forvirret og såret person😓

Svar:

Kære Anna,

Tusind tak for dit brev. Det lyder til, at du står og har rigtig dårlig selvtillid, og det er bestemt ikke nemt. Heldigvis (eller uheldigvis) er du slet ikke alene om det. Jeg vil starte med at tage fat i din oplevelse, og så vil jeg komme ind på, hvordan du kan arbejde på dig selv og måske bedre danne dig en forståelse af, hvem du er.

Situationen, du beskriver, må have været ubehagelig at stå i. Det kan være enormt grænseoverskridende, når folk hinter til noget, som du ikke er interesseret i. Det er desværre sådan, at når man arbejder med mennesker, så kan man ikke undgå, at nogle får personlige holdninger til en - også selvom man ikke selv ser personligt på dem. Når det så er sagt, så vil jeg lige tilbyde et kram her. Selvom du måske ikke selv synes, det er der, problemet ligger, så skal du vide, at jeg er sikker på, at du gjorde dit bedste i situationen, og var så professionel som man kan være.

Men jeg er ikke i tvivl om, at du trods alt har lidt selvtillid, når det kommer til stykket. Du beskriver jo selv: "Det er somend ikke det der går mig på, det er jeg sikker på at jeg godt ville kunne være professionel i." Så vi kan slå fast, at på nogle punkter har du selvtillid at tage af - og du stoler på dine evner, når det kommer til dit arbejde/uddannelse. Det er ikke specielt unormalt, at man selv har svært ved at forestille sig, at andre vil kunne lide en, hvis man hele livet ikke rigtig selv har brudt sig om sig selv. Nu hvor du spørger om råd til, hvad du kan gøre, så kan jeg ikke give dig råd om, hvordan du bærer dig ad med at få en kæreste. Men jeg kan give dig råd til, hvordan du arbejder med dit selvværd i forhold til personlige forhold med andre - deriblandt romantiske relationer. Når du efterspørger kernen, behøver der ikke ligge et stort traume bag. Det kan sagtens være, at du har haft lidt svært ved, at have et godt forhold til dig selv, og som tiden går, så bliver det lidt det, der bliver det automatiske svar for alt.

En af de ting, du kan gøre, er at "fake it till you make it". Vores hjerner er vane-dannere, og de elsker, når ting bliver gentaget og gentaget. Har du altid haft svært ved at tænke godt om dig selv, så er din hjerne mester i at tale ned om dig. Her er din opgave at lære dig selv, at erstatte de negative tanker om dig selv. Det kan kun gøres med øvelse - og det tager tid, før det begynder at tage over. Men det virker. Øvelse gør mester! Det, du helt konkret gør, er at stille dig foran spejlet og siger tre pæne ting om dig selv. Du skal sige det, som om du sagde det til din bedste veninde. Det kan godt være, at du ikke selv tror på det - det vigtigste er, at du gør det hver dag. Måske flere gange om dagen, hvis du kan magte det. Det behøver ikke være store ting. Nogle gange er det nok at sige neutrale ting om sig selv. Det kan være enormt svært at blive venner med sig selv - så er det lidt nemmere at blive neutrale bekendte først. Det kan du gøre på samme måde - bare uden at det skal være helt vildt pænt. Det kan blot være "Ej, jeg så ikke Netflix i 6 timer i dag. Se, hvor jeg kan!" eller "Det var godt nok en god omgang pasta. Det var ikke gourmet, men det var pasta, og det kunne jeg sagtens lave!". Det er de rosende ord, der skal erstatte de negative automatiske tanker.

En anden måde du kan gøre det på, er at sætte spørgsmålstegn ved, hvad du tænker. Hvorfor tænker du, at ingen vil have dig? Hvorfor tænker du, at "selv sådan en som ham" ikke vil have dig? Hvad er det, du tror, de ser? Og tror du, de tanker du har om dig selv, passer på, hvad de ser? Når du har et svar, så kan du prøve at komme med lidt modspil til dine negative tanker. Er du så unikt uattraktiv, at ingen nogensinde ville se din vej? Det tror jeg næppe! Det er ingen i den her verden - så det er du heller ikke, det er jeg sikker på. Er det dit humør, du tror, ingen kan lide? Det kan et smil nemt hjælpe med, det skal du ikke bekymre dig om! På den måde får du gravet lidt i, hvorfor du tænker sådan, og på den måde får du langsomt opbygget en omsorgsfuld tone overfor dig selv.

Skulle du synes, at det er umuligt at få hul på de negative tanker, og der bare ikke er noget at gøre, så kan du kontakte en psykolog. Du er under 20 år, og i mange kommuner er der gratis psykolog hjælp for folk under 25. En professionel kan hjælpe dig med at arbejde med dig selv. Oftest skal du igennem en læge for at blive henvist, men ellers kan du selv kontakte praktiserende psykologer og få en dialog om, hvad der er bedst for dig.

Har du brug for at tale med andre på din alder omkring lavt selvværd, så kan du også gå på gruppechatten herinde. Det er et emne, der ofte kommer op, da rigtig mange kæmper med at få det bedre med sig selv. Det er enormt modigt af dig uanset hvad - du vil forsøge at arbejde med dig selv, og det er et stort skridt. Jeg er så stolt af, at du har turde skrive herind og fortælle, hvad der går dig på.

Alt held og lykke i fremtiden, kære Anne.

Frida fra Cyberhus

cyberhuslivs billede
Frida fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål