gynækolog
brevkassespørgsmål af
Alma
15 år
Hey cyberhus, jeg vil gerne være sikker på om alt er som det skal være i mit underliv. Jeg vil rigtig gerne bestille en tid til gynækologen, men jeg ved simpelthen ikke hvordan man gør. Jeg har ikke lyst til at spørge min mor om hjælp, fordi jeg ikke vil have at hun skal vide det. Jeg går ud fra at jeg godt kan bestille en tid hos en gynækolog uden mine forældres tilladelse ikke? Og hvordan bestiller man en tid? Har gynækologen ret til at fortælle mine forældre om det? og kan man spørge om en kvindelig læge?
Kh Alma

Svar:
Hej Alma
Jeg kan godt forstå at du gerne vil være sikker på at alt er som det skal være, og det giver rigtig god mening, jævnligt,  at få foretaget en underlivsundersøgelse.
Du vælger selv hvilken gynækolog du vil bruge, så det med om det er en kvindelig er du selv med til at bestemme. Du kan søge på gynækologer tæt på hvor du bor, og undersøge hvor lang ventetid de har, da det også ofte er det der er med til at afgøre hvem man benytter.
For at få en tid hos en gynækolog skal du have en henvisning fra din egen læge. Så første skridt er at kontakte din læge og fortælle om dit ønske, og hvad der ligger til grund for at du gerne vil have foretaget en underlivsundersøgelse.
Man kan også komme til en gynækolog uden en henvisning fra egen læge, men så skal man selv betale for undersøgelsen. Hvad prisen er kan du se på gynækologens egen hjemmeside. Det er heller ikke alle gynækologer der modtager alle patienter. Nogle har særlige specialer som de hovedsageligt arbejder med.
Som 15 årig har du ret til selv at træffe beslutninger om din sundhed, så du kan sagtens selv bestille en tid. Både hos din egen læge og hos en gynækolog.
Hvis lægen eller gynækologen skal sætte en behandling igang, kan de have brug for dine forældres samtykke. Det gælder ikke ved en almindelig lægekonsultation, hvor man taler sammen og bliver undersøgt. Da en underlivsundersøgelse ikke er behandling, vil jeg heller ikke mene at der er behov for dine forældres samtykke, og derfor heller ingen grund til at involvere dine forældre, men det kan du få et helt præcist svar på, ved at kontakte din læge og spørge, og det kan du sagtens gøre uden at dine forældre får noget at vide.
Nu fortæller du ikke hvorfor du ikke har lyst til at spørge din mor. Mange har det på den måde fordi de synes det er akavet og pinligt, og det er helt forståeligt, fordi det er så privat og intim en ting. Samtidig er det også bare fuldstændig naturligt, og mange finder faktisk rigtig god støtte i deres mor. For hende var det også engang den første gang, og hun kan med garanti genkende mange af de tanker og følelser, som du går med lige nu.
Mange hilsner Tanja