dårlig lærer

brevkassespørgsmål

dårlig lærer

brevkassespørgsmål af
mops
14 år
Oprettet 4 år 2 måneder siden

hej jeg går på en special skole som der er for børn med speciel behov. og skolen gør også noget for de speciele behov børnene har. jeg og nogle fra min klasse har også autisme. jeg hade en dårlig lærer der stopede i sidste skole år. jeg har snaked med min far om det.hun var en slaks hjælpe lærer og hun gav mig ikke lov til de samme ting som andre lærer. i skolen har vi noget der heder spillepause. hvor man må spille på elektronik. nogle gange skulle jeg bruge lidt ekstra tid får at spillet færdig. der gav de andre lærer mig lov til. men ikke hinde hun sagde at enden skulle jeg slukke min switch ellers så hville hun tage den væk. selv om at der kun var få minnuter jeg skulle bruge. hun gjorde det samme med min ven. dengang spillede han fortnite. problemet var bare at pauserne var for korte til 1 spil fortnite. istedn for at give han de få minuters ekstra pause som de andre lærer gjorde. så sagde hun at han skal have et ur der ringer 5 minuter før(i skolen har vi et ur til spillepause. hun siger at han skal have et ur der ringer 5 minuter før så han ved at han snart stoppe) hun sagde det samme til mig. og engang tog hun min switch væk som jeg syntes var ret grænseoverskridene. også for min ven som der også forklaret at han ikke havde nok tid til fortnite. jeg har snaket om det med min far han sagde at det ikke hjælper at have et ur der ringer før. spillet bliver ikke hurtiger færdig af det. så var der også den gang hvor vi skulle på tur jeg hville ike have vand med fordi jeg ikke haved lyst til at bære det. så sagde hun jeg kan se en elev der ikke opfører sig ordenligt. min far siger at den er en rigtig underlig måde at sige det på og at de ikke er dårlig opførelse. at ikke tage vand med jeg skulle snake med hinde i noget tid for at hun syntes der var ok. jeg kunne ikke lide måden hun sagde det på fordi det lød som hun vile få klassen opmærksom hed på mig og sidge at jeg havde gjort noget forkert som der egentlig ikke var forkert. det syntes min far også. så var der også den gang i matematik hvor hun var en hjælpe lærer. der skulle vi tage lommeregner frem. det vile jeg ikke jeg vile selv regne det ud. men så tog hun mig med i et rum og skælte mig ud. jeg sagde at jeg selv vile regne det ud. men det hjalp ikke . hun sadge at jeg var stædig. og at jeg er den ældste i klassen og det slet ikke er i orden. min far siger at der er rigtig godt at jeg selv vile regne det ud. han siger at der er slet ikke i order at sige sådenåget. han at det slet ikke er okay at hun at jeg skal opføre mig ordenligt pga. jeg er den ældste. det er jo ligemeget om jeg er den yngste eller ældste. den højeste elle laveste. vi går i same klasse og lærer det samme ting. der var også nogle gange som jeg ikke har fortalt. som der hvor hun spurgte mig og mine venner om vi så porno. da vi kun var ca.11-13 år gamle.hun vile lære os om at det ikke var ægte hvad der skete. men jeg syntes at vi slet ikke var gamle nok til det!. så var der også hvor vi var til bad i idræt der måte vi ikke låse døren men en af mine venner gjorde det. så var der en elev der vile ind pga. han var alene i bad. så hville hun prøve at komme ind mens vi ikke hade noget tøj på. heldigvis var døren låst. men hun prøvede stadik at komme ind selv om en af mine venner sagde at det slet ikke var ok. jeg syntes at mange af hendes måden at gøre det på var underlige. og at hun ikke var udanet nok til en specialskole. vi har taget det op på skolehjemsamentale men der er ikke blevet snaket så meget over det lige som andre problemer jeg har. jeg får det stadik dårlig over at tænker på hvad hun har gjort mod mig. og hvad hun måske har gjort mod mine venner. og andre elver. hun går ikke i min klasse mere men hun går stadik på min skole.hvad skal jeg gøre?.

Svar:

Hej Mops

Puha, det lyder virkelig til at have været en dårlig periode, og nogle rigtig dårlige oplevelser du har haft med den her lærer. Jeg tænker det er godt at du ikke længere har direkte kontakt, for jeg kan godt høre at du har været meget presset over situationen, og det kan jeg godt forstå.

Jeg kan ikke sige om den her lærer er god eller dårlig, og om læreren har handlet forkert i alle de her situationer som du beskriver. Det er utroligt svært at skulle sige noget om, uden selv at have været til stede, og kunne opleve og forstå alt det der skete. Men det tænker jeg egentlig heller ikke er så vigtigt. Det vigtige er at du har haft nogle rigtig dårlige oplevelser med læreren, og det er meget tydeligt at det slet ikke er noget I har fået talt ordentligt om, ligesom du selv siger.

Lærere laver fejl. Og elever misforstår nogle gange situationer. Det er helt umuligt at undgå. Men bagefter er det rigtig vigtigt at man prøver at få talt om hvad der skete, så man kan forstå hvad der skete, og prøve at finde løsninger for at det ikke skal ske igen. Og det er tydeligt at I ikke har fået gjort det på jeres skole. I hvert fald ikke på en måde, som gør at du er blevet tryg ved læreren.

Lige nu er der nok pause fra skolen, men du kan måske snakke med dine forældre om at I på et tidspunkt gerne vil snakke med skolen igen. Du kan prøve at forklare at du stadig føler dig utryg ved den her lærer, og at du gerne vil snakke om hvad I sammen kan gøre for at ændre det. Jeg tænker I har brug for at sætte jer ned og så snakket de her situationer igennem. Det kan være rigtig godt for læreren, at forstå hvordan du oplevede de her ting, og hvad det får dig til at føle nu. Det kan hjælpe læreren til at blive bedre, til at håndtere undervisningen og eleverne. For dig kan det være rigtig godt at opleve den her lærer i en anden situation, hvor I kan sidde stille og roligt og snakke, og I ikke står midt i en stor konflikt. Det er i hvert fald tydeligt at du har brug for at få snakket om det der er sket, og det kan jeg godt forstå. Til sidst er det selvfølgelig også vigtigt at gøre skolen opmærksom på at det er vigtigt at have fokus på at de lærere de ansætter er kvalificerede til at arbejde med børn der har særlige behov.

Jeg ved godt at jeg ikke sådan lige kan sige noget, der får den her følelse til at forsvinde. Men når man har haft sådan en række dårlige oplevelser med et andet menneske, så tager det tid, og nogle gode snakke at få "ro i maven" igen. Jeg håber du kan få hjælp af dine forældre til at snakke med skolen om alt det du har oplevet, så du kan finde ro igen.

Gode tanker
Maya

Mayas billede
Maya fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål