Startede anden gang på p-piller, mistanke om gravid
brevkassespørgsmål af
Forvirret 21 årige
21 år
Hej folkens
Jeg er en pige på 21 som har mistanke om at jeg er gravid
Jeg startede på p-piller igen for 10 uger siden efter mine piller ikke blev lavet mere og jeg skulle have en ny slags
Men her kommer problemet: jeg havde to normale menstruationer imellem, eller det tror jeg i hvert fald
Den sidste jeg havde tog jeg en pille første dag der var tegn på noget der mindede om menstruation da jeg var lidt nervøs da mig og min kæreste har haft lidt sex uden kondom i mellemperioden, han er dog aldrig kommet i mig, i perioden, og jeg har aldrig opdaget "pree-cum" hos ham og vi havde sex dagen hvor jeg tog min første pille. Jeg er dog gået hen og tage lidt på, tre kg, i den sidste måneds tid og det har sat sig mærkeligt på mig, kun på maven og mest nederst, på en måde så det ligner jeg er gravid når jeg slapper af i maven, men samtidig i den periode er jeg stoppet med at cykle 20 km hver dag, men tager bussen. Har også haft en dag eller to med kvalme som jeg ikke kan forklare.
Vil gerne være mor på et tidspunkt og min kæreste er allerede skrug, men vi bor ikke sammen endnu og jeg vil godt følge det hold jeg studere med til de sidste eksamener(som dog er om mindre end et år)
Håber ikke det er for forvirrende?

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan forstå, at du tidligere har været på p-piller. Så holdt du en pause hvor du havde to normale menstruationer, og startede op på en ny type p-pille på 2. menstruations første dag. I den mellemliggende periode havde du og din kæreste sex uden beskyttelse.
Kvinder har ægløsning i mellem menstruationerne. Hvis ens cyklus er 28 dage, så har man ægløsning på ca 12.-19. dagen. Selvom din kæreste ikke er kommet i dig og du ikke har set pre-cum, så vil han efterlade nogle sædceller inde i dig. Det er langtfra en sikker beskyttelsemetode. Hvis I havde sex på din menstruations 1. dag, så har du været langt fra din ægløsningsdag. Men du skriver, at du ikke er helt sikker på, at det var en menstruation. I så fald er det vanskeligt at sige hvornår din ægløsning har ligget.
For at få af- eller bekræftet din graviditet, så synes jeg, at du skal kontakte din egen læge og blive testet. Hvis I ikke er klar til at blive forældre, så er det vigtigt at få klar besked så hurtigt som muligt. Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig.
Mange hilsner
Marie