Drenge er stadig kloge - Opfølgning
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Jeg ved godt at cyberhus's brevkasse er egentligt tænkt som at unge kan stille et spørgsmål, og få et enkelt reflekteret svar - ikke som en dialog. Men efter Marie's svar mit spørgsmål var jeg efterladt med nogle mørke tanker, der stadig fylder, så derfor stiller jeg et opfølgende spørgsmål. For det første tak for dit svar. Du hjælper mig med at blive mere reflekteret, og søge information om køn og samfund fra forskellige kilder, og dermed få en mere intelligent og dyb forståelse. Jeg blev dog vred og såret over titlen "Pæne piger og dumme drenge" og "Seje drenge og superseje piger" da sådanne titler lige præcis gå ind i min bekymring om at samfundet taler meget grimt om drenge og mænd. Der er så mange artikler om at ungdommen mistrives, og der er mange grunde til dette, men hos drenge og unge mænd tror jeg en del af problemet er en manglende respekt. Drenge og mænd har samme værdi som piger og kvinder. Drenge og mænd er lige så kloge som piger og kvinder. Punktum. Er i enige?

Svar:
Hej igen
Lad os starte med det vigtigste. Drenge, mænd, piger, kvinder og alle dem der ikke føler sig som nogle af delene...alle har samme værdi og alle er lige kloge. Det har altid, og vil altid være Cyberhus standpunkt. Lige meget hvad man er født som, eller identificerer sig selv som, så er vi alle sammen lige meget værd. Og helt konkret på dit spørgsmål: Drenge og mænd har samme værdi som piger og kvinder. Drenge og mænd er lige så kloge som piger og kvinder. Punktum. Er i enige?  Et monomentalt øredøvende urokkeligt JA, punktum.
Det er virkelig godt at vores svar, har bidraget til dine refleksioner, omkring køn. Køn er et komplekst emne, som fortjener nuance. Det er vigtigt at kigge under overfladen, og se det samlede, og mere nuancerede billede.
Jeg kan godt forstå at overskrifter som Pæne piger og dumme drenge provokerer. Jeg tænker at det netop er formålet. Jeg tænker at den formulering netop er brugt for at problematisere, at nogle strukturer, eller måder at tænke på, faktisk kan være med til at skabe så forenklet et billede af drenge og piger. Et billede der selvfølgelig overhovedet ikke er korrekt.
En overskrift er blikfang. Den skal gøre nysgerrig, provokere eller hvad der nu skal til for at få nogen til at læse bogen. Du har også tidligere nævnt udtalelser som deles på diverse sociale medier, og her er udfordringen lidt den samme. Vi har debatteret køn i hundredevis af år. Der er skrevet tusindvis af bøger om køn, og vi er langt fra færdige. Et opslag på Instagram, Twitter eller noget helt tredje er sjældent ret langt, og derfor bliver det ofte skrevet i overskrifter og unuancerede punchlines. Derfor er det også virkelig godt, når du skriver at du vil søge mere information for at opnå en dybere forståelse. For det er vigtigt at debattere køn, og du har reelle bekymringer og gode pointer, som er vigtige at have med i debatten. Og debatten fortjener fordybelse og nuance.
Du starter med at skrive, at du godt ved at brevkassen, jo egentlig ikke er tænkt til en længere dialog, og det er helt korrekt. Dialogen er meget relevant og meget vigtig, men jeg tænker det ville være bedre, at starte en tråd i vores debat, og tage dialogen med andre unge.
En anden mulighed kunne være at kigge forbi gruppechat.dk,  hvor man kan chatte med andre unge om mange forskellige tematikker. Køn kunne være et yderst interessant emne at tage op, så det vil jeg opfordre dig til at foreslå. Du kan deltage i en af de åbne chats, og bidrage med dine idéer til tematikker. Du kan se mere om grupper og åbningstider her: https://gruppechat.dk/alle-grupper
Mange hilsner Pedro