Akavet ting med pige
brevkassespørgsmål af
Dreng på 13
13 år
Hej jeg er dreng på, 13 og vil gerne ha noget hjælp. Jeg er lige startet i 7. Klasse, og sidder ved siden af en rimeligt sød pige. Efter nogle af de første dage begyndte jeg at skrive med hende. Og så sagde jeg til hende at jeg godt ku lide hende, og hun havde det på samme måde. Og dagen efter jeg begyndte at skrive med hende, snakkede vi om hvordan hun havde det med at folk rørte ved hende. Men det havde hun det fint med, så den dag tog jeg lidt på hende og hun havde ik noget imod det. Men efter det skrev jeg lidt med hende, om hvordan det var og så noget. Og hun kunne godt lide det, så jeg gjorde det igen næste dag og så opdagede læren os. Men mit problem er at jeg gerne vil ha et forhold med hende, men det vil hun ikke.

Svar:
Kære dreng på 13 år
Det lyder til at du er blevet ret interesseret i den her pige fra klassen, hvilket jo er virkelig skønt.
Jeg kan også læse i dit brev, at du har udvist en rigtig fin og god respekt for hende og hendes krop, og det vil jeg virkelig give dig en kæmpe credit for, for det er så vigtigt at man har respekt for hinanden, og særligt hvis det er en man er mere interesseret i end bare et venskab. Så mega fedt at du spørger hende til det og ikke presser hende til noget hun ikke føler sig klar til.
I har jo en alder hvor det er meget naturligt at være nysgerrige på det andet køn, og for nogle samme køn, og det at udforske en andens krop kan være rigtig rart og godt at gøre i trygge rammer, som det lyder til i har haft her.
Jeg kan godt forstå at du bliver påvirket af, at hun ikke ønsker lige nu, at have et forhold til det. For når jeg læser dit brev, kan jeg godt høre at du er meget interesseret i hende. Jeg tænker dog det her er vigtigt at du respekterer hendes ønske, om ikke at være i et forhold lige nu. Men det betyder nødvendigvis ikke, at hun ikke ønsker at være venner med dig, og måske er det den vej i skal prøve at gå? At lære hinanden bedre at kende, hvor der også er andet end kun at udforske hinandens krop.
Jeg bliver lidt i tvivl om, hvor det er i har gjort de her ting, om det er oppe i skolen, for så er det måske en god ide at være lidt opmærksom på det, at det måske er noget i skal gøre i fritiden hjemme ved hinanden, når I fx er sammen og hører noget musik, eller andet i kunne finde på at hygge sammen med. Når man er i et forhold med en anden, er det vigtigt at der også er andre ting, end kun det seksuelle og berøringer.
Jeg tænker derfor, som skrevet tidligere, at i måske skal prøve at lære hinanden bedre at kende. Lave ting sammen efter skole, gå ture, tage til stranden, hvis der er Tivoli eller andet hvor i bor, tage sammen derhen og have det sjovt sammen og på den måde får nogle gode snakke om alt muligt om hvem i er som mennesker osv
Hvordan tror du det vil være for dig, at prøve at se om i kan danne et godt venskab, og så måske på sigt kan det udvikle sig til mere end blot venner?
Hilsen fra Rose