Dreng 12 år
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej jeg er dreng på 12 år jeg hvil gerne hvide om det er normalt at have sex som 12 årrige og jeg Hved ikke hvad jeg skal gøre når min bedste pige ven siger at hun vi være mere end venner hilsen 12 årrige dreng

Svar:
Hej med dig,
Det er et rigtig godt spørgsmål, du stiller, og jeg kan godt forstå, at det er nogle tanker, du gør dig. Måske er det fordi du er begyndt at mærke lyst i kroppen, eller måske er det spørgsmålet fra din veninde, som har sat nogle nye tanker igang hos dig. Det er meget forskelligt, hvornår man føler sig klar til at have sex første gang. For nogen kan det være, når de er 12 år, og for andre er det, når de er 20 år. Uanset hvornår ens lyst kommer, er det helt okay. Det vigtigste er at mærke efter inde i sig selv, om man er klar. Det er også helt normalt at både glæde sig og være nervøs på samme tid. Måske tænker man på, om man kan finde ud af det, og hvordan det mon føles. Hvis du gerne vil læse mere om den første gang, kan du hoppe ind på Sexliniens hjemmeside lige her. Den gennemsnitlige alder for, hvornår unge har sex er 16 år (i Danmark). Det er et gennemsnit - det vil sige, at der er nogen, der har sex tidligere og nogen, som har sex senere end det. Der er altså nogen, som har sex, når de er 12 år, men det er svært for mig at sige til dig, om det er normalt, fordi det vigtigste er at være klar og føle sig tryg ved det.
Du skriver, at du ikke ved, hvad du skal gøre, når din bedste veninde spørger, om I skal være mere end venner. Jeg tænker, at hun mener, om I skal være kærester. Hvis du har lyst til at være mere end venner, så tænker jeg, at du kan sige det til hende. Det kan også være, at hun mener, om I skal prøve at have sex - hvis du er i tvivl om, det er det, hun mener, så kan du spørge hende om det, så du ved, hvad det er, du siger ja til. Man kan sagtens være kærester uden at have sex lige med det samme. Det er også helt okay, hvis du bare gerne vil være venner, og så er det det, du skal sige til hende.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner
Jeanette