Menstrution kop
brevkassespørgsmål af
Signe
15 år
Jeg har her for noget tid siden købt en menstrutionkop, fordi jeg synes det er mere bæredygtigt og man ikke behøver skifte ofte og fordi jeg har meget udflåd. I går ville jeg så gerne prøve den, lod den sidde cirka 11 timer. men da jeg så ville tage den ud var det rigtigt svært. Jeg gik lidt i panik fordi jeg ikke vidste hvad jeg skulle gøre. Så jeg gik i bad tog en dyb indånding og fik så basket den ud. Det gjorde også ondt, er det normalt? Og er det normalt det er svært at få den ud? Jeg tænker jeg venter lidt med at prøve den igen for vil ikke risikere jeg har problemer med at få den ud igen.
så har jeg lige et andet spørgsmål. Kan jeg og min kæreste (en pige) have sex sammen imens jeg har den indeni mig?
og kan der ske noget ved at lade den sidde i lang tid fx 20 timer?
tak fordi i vil hjælpe

Svar:
Kære Signe,
Jeg synes det er en nogle fine overvejelser du har gjort dig i forhold til bæredygtighed, og dermed valg af menstruationskop.
1) Teknikken til at tage menstruationskoppen ud skal nok øves et par gange, så du bliver fortrolig med den. Jeg kan godt forstå, at du panikkede lidt - men det er aldrig værre end at du kan ringe til din læge dagen efter, som så vil kunne hjælpe med at tage den ud. "Spidsen" af koppen bruger du til at hive koppen nærmere skedeåbningen, indtil du kan få fat i "selve koppen", som så skal trykkes lidt sammen. Herefter vil du bryde undertrykket, som koppen har lavet, og forhåbentligt have meget lettere ved at tage koppen ud.
Jeg kunne godt mistænke, at du har hevet i "spidsen" og ikke fået trykket ind på "selve koppen" og så vil den ikke komme ud så let. Du kan med fordel søge efter videoinstruktion på internettet, så du ser teknikken til at tage koppen ud, inden du forsøger dig igen. Der er desuden 2 størrelser på koppen og det er værd at tjekke, at du har fået fat i den rigtige for dig.
2) Nogle menstruationskopper kan godt anvendes ved samleje/sex og der vil det fremgå af indlægssedlen (seddel der følger med i pakken, som koppen kommer i).
3) Grunden til at man anbefaler et maks antal timer, som menstruationskoppen må sidde i, er på grund af risikoen for, at der kan gå bakterier i blodet. Bakterier som så kan give betændelse. Dermed ikke sagt, at der nødvendigvis går bakterier i, hvis man lader koppen sidde længere - men risikoen øges. Jeg vil derfor også anbefale at overholde de maksimalt 12 timer af samme grund.
Jeg håber, at mine svar kunne hjælpe dig.
Med Venlig hilsen Maja