Mens
brevkassespørgsmål af
Sofie
20 år
Hej jeg vil høre om min oplevelse er normal eller noget jeg skal gå til lægen med.
Min menstruation har haft hormon forvirring før hvor jeg blødte i 2 uger, for ca en måned siden, men nu her har jeg kun blødt i 1 dag med lidt brunt udflåd og ved ikke om det er det igen eller en baby?

Svar:
Hej du
Tak for dit spørgsmål. Som udgangspunkt kan jeg ikke fortælle dig præcis, hvorfor du oplever det, du oplever.For at kunne vurdere, om der er tale om hormonforvirring eller graviditet, er der en række forskellige ting, som er vigtige at vide. Dette handler blandt andet om, hvordan din menstruationscyklus normalvis er, om du har haft samleje, og om du/I eventuelt har brugt beskyttelse og særligt, om du i forvejen bruger hormonel prævention så som p-piller eller har taget en fortrydelsespille. Disse ting kan være gode indikatorer på, om der er tale om hormonforvirring eller graviditet, og om der er grund til bekymring, eller om det kan være helt ufarligt. Det kan i den forbindelse være en god idé at holde styr på, hvornår du har haft menstraution, og hvornår du har haft samleje i en separat kalender, da det kan være svært at huske over længere tid.
Når det så er sagt, vil mit generelle råd til dig være, at hvis du har en mistanke om, at du kan være gravid, så kan det være en god idé enten at tage en graviditetstest eller tage en tur forbi lægen, om ikke andet for at få svar og ro på dine bekymringer om det. Graviditetstests kan købes både på apoteket og i de fleste dagligvarebutikker.
Det samme gælder i forhold til din menstruation. En uregelmæssig menstruation skyldes oftest hormonforstyrrelser, men kan også skyldes andre ting som kønssygdomme eller stress. Hvis din menstruation ofte er uregelmæssig eller pludseligt er blevet uregelmæssig uden nogen umiddelbar årsag, og det giver anledning til mange bekymringer for dig, kan det derfor være en god idé at tage en snak med lægen omkring det.
Det kan også være en god idé at tage en snak med lægen, hvis du ofte oplever at have brunligt udflåd eller har det gennem en længere periode. Brunligt udflås skyldes oftest mindre, sporadiske blødninger også kaldet pletblødninger, der kan være forårsaget af hormonforstyrrelser. Brunligt udflåd kan også i værste fald være tegn på en infektion i skeden, hvis der samtidig optræder lugtgener, svie eller kløe i skeden.
Som det er beskrevet ovenfor kan der altså være mange forskellige årsager til de symptomer, du beskriver. Det er ikke særligt rart at gå rundt med bekymringer om ens menstruation og hvorvidt, man er gravid, og dem vil du kunne få afklaring omkring hos lægen. Derfor vil jeg anbefale dig at få en snak med din læge omkring dine forskellige symptomer, dels så I sammen kan finde frem til en årsag, og dels så du kan blive klogere på din krop og din menstruationscyklus.
Jeg håber, jeg har fået svaret ordentligt på dit spørgsmål, og at mit svar er brugbart.
De bedste hilsner,
Marie