Det er ubehageligt og gør ondt!
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg er en pige på 14 år og har lidt problemer. Jeg har prøvet et par gange nu, at stikke en finger op i min skede, men det gør ondt og det ubehageligt. Når jeg gør det, får jeg efter en trykken på maven og det gør virkelig ondt. Det er også somom jeg ikke kan få fingeren helt op, fordi der er noget der sidder i vejen. Når jeg så prøver at få fingeren lidt mere op, gør det bare mere og mere ondt. Jeg har hørt noget om, at det måske kan være jomfruhinden, men hvordan kan den sidde så meget i vejen til, at jeg ikke kan få min finger derop? Jeg er også virkelig bare for, at det samme sker når jeg skal have min første gang. Pls hjælp mig.

Svar:
Kære du.
Det lyder ikke særlig rart det du oplever, og må også være frustrerende, at det gør mere og mere ondt.
Jeg kan måske berolige dig med, at det er meget almindeligt, at det kan gøre ondt at stikke en finger i skeden de første mange gange. For det meste handler det om, at det er et helt nyt område, man ikke har undersøgt før eller kender til, og derfor vil man ubevidst være spændt. Når man spænder, så trækker bækkenbundsmusklerne og musklerne omkring anus sig sammen, hvilket gør det sværere at få sin finger op, fordi der er mindre plads, og derfor kan det gøre ondt. Derfor er det rigtig vigtigt at man er helt afslappet, når man stikker en finger op indtil man har vænnet sig til det, hvor man typisk ikke vil spænde op mere. Så det bedste du kan gøre er fx at lægge dig til rette og tage nogle dybe indåndinger inden du stikker fingeren op. Det kan også være, at du har det bedre med at stå op. Prøv så langsomt at stikke fingeren ind og stop, hvis det gør ondt. Hvis det stadig ikke virker, kan du, efter du har taget nogle dybe indåndinger og føler dig afslappet, presse ud i underlivet, som hvis du skulle lave afføring, og stik så fingeren op lige når du har sluppet presset. Der kan nemlig være lidt mere plads i skeden. Det bedste er at prøve nogle gange, hvor du er afslappet, og prøve ikke at stresse over, at det bare skal lykkedes. Når man først kommer til at spænde op, kan det godt kræve lidt øvelse, før man helt naturlig er afslappet. Så giv det lidt tid, hvor du prøver dig frem, og øver dig i at være helt afslappet. Det kan også være en god idé at kigge dig selv med et spejl forneden, så du er helt med på, hvordan du ser ud. Det kan nemlig hjælpe en med at blive mere afslappet, når man kender sin krop godt.
Dine smerter skyldes helt sikkert ikke din jomfruhinde, som sidder i vejen. Det er nemlig en myte, at man har en hinde i skeden, man skal bryde igennem, og så er man ikke jomfru mere. Jomfruhinden er i virkeligheden det, man også kalder skedekransen, som er den åbning, man har ved skeden. Nogen piger og kvinder lider dog af det, der hedder Vulvudyni, hvor man har eller kan have smerter i underlivet. Ca. 17 % lider af det. Det er slet ikke sikkert, at det er tilfældet hos dig. Men hvis det bliver ved med at gøre ondt, uanset hvor mange gange du øver at være afslappet, så kan det godt være en idé at tage til lægen og få det undersøgt.
Jeg kan godt forstå, at du har tanker om det også vil gøre ondt, når du skal have sex første gang. Det er også en god idé selv at være helt tryg ved at røre ved sig selv og stikke en finger op inden, ligesom øvelserne med dybe indåndinger kan være gode at lave under ens første gang, hvor mange godt kan komme til at spænde op, fordi man er nervøs for, om det vil gøre ondt.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at det lykkes for dig uden smerter og ubehag. Ellers håber jeg, at du vil tage forbi lægen og få det undersøgt.
Mange hilsner
Laura