Det er sku træls
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Okay, ved ikke lige hvor meget det her er et spørgsmål så meget som det er mig der har brug for at få aflad for noget frustration. Tænker de fleste der har været på youtube, i bare en uge, har oplevet noget alla min situation, dog nok ikke i den grad jeg oplevede for knap 40 minutter siden. Sad bare og doom scrollede på youtube shorts, faldt over en video fra en populær youtuber, og valgte at åbne kommentarende, videon var stort set lige kommet ud, så forventede ikke det store, men han er populær så selvom den var knap 20 minutter gammel var der en del kommentarer. Nogle af kommentarende havde også allerede fået nogle svar. Efter at have åbnet et par kommentarer på videon, for at se hvad folk diskuterede, lagde jeg mærke til at det første svar på alle kommentarende var af en bot. Ikke noget nyt der, pisse frustrerende, tror vi alle er enige om det og har oplevet det på yt. Problemet var bare nogle af de ting botten havde skrevet som svar på kommenterende satte alarmklokker i gang. De 2 eksempler der skilte sig ud var "I just posted pictures" og "lower the age of peadofilia" skrevet på en spøjs måde som en bot ville gøre...... to forskellige svar på to forskellige kommentarer. På en video der handlede om mandens interaktion med en fulderrik. Min totalt trætte hjerne lagde 1 og 1 sammen og jeg klikkede med det samme væk fra youtube shorts. Jeg har ikke en kæft ide om hvad den bot snakkede om, men de to kommentarer og det faktum at jeg tror botten referede til en hjemmeside eller en profil giver bare en rædselsfuld fornemmelse i min mave. At der på youtube shorts, på en stor og meget populær youtube kannal, muligvis er en genvej til sådan noget som børn eller lignende kan falde over virker bare forkert. Jeg beskylder ikke youtuberen for noget, hvad dælen kan han gøre ved at en eller anden har sat en bot til at poste alt muligt lort i svarende i kommentarfeltet? Vidste ikke helt hvad jeg skulle gøre, kunne ikke helt få mig selv til at finde den short igen og anmelde den specifikt, for slet ikke at snakke om at finde bottens beskeder igen, så jeg anmeldte til red barnet hvad for en youtube kanal videon med disse svar i kommentarerne var blevet postet på. Nok unødvendigt. Tror nok nogle andre der så svarende fra botten ville anmelde det til youtube eller lignende, men følte bare jeg blev nødt til at gøre et eller andet. Aner ikke om der er noget bag det her, trykkede som sagt ikke på en skid, andet en det store røde kryds oppe i højre hjørne på youtube det øjeblik jeg registrerede det, men det giver sku en dårlig følelse i maven at falde over sådan noget. Jeg ved jeg ikke har gjordt noget forkert, hvordan dælen skal jeg vide at top svaret på en youtube kommentar, skrevet af en seer der fortæller om en lignende situation han har oplevet som videoen viste, skulle indeholde en bot-kommentar der muligvis kunne have forbindelse til noget kriminelt? Normalt er jeg pisse ligeglad med bot kommentarer eller lignende, finder dem bare træls, men det her satte bare alarmklokker i gang og følte lidt jeg blev nødt til at gøre noget. Skriver mest her da jeg ingen har at snakke med om den her oplevelse og jeg bare sidder og har det ubehageligt. Overreagerer sikkert totalt.

Svar:
Kære dig
Først og fremmest: Jeg synes ikke, at du overreagerer. Det er helt forståeligt, at du reagerer på den oplevelse, du har haft, og ikke mindst den reaktion, du oplevede, at du fik af det. At falde over indhold – selv bare antydninger – der potentielt kunne have en forbindelse til noget ulovligt eller ubehageligt, især når det kommer til børn eller udnyttelse, sætter de fleste menneskers mavefornemmelse i alarmberedskab. Det er en sund og vigtig reaktion.
Som du selv skriver, så har du ikke gjort noget forkert i situationen, men du handlede ved at anmelde.  Selvom du måske er i tvivl om det overhovedet kan betale sig at anmelde det til Red Barnet, så er det bedre at være på den sikre side. Hellere anmeld en gang for meget end en gang for lidt. Det viser både omtanke og ansvarlighed, ligesom det kan sikre, at andre måske ikke skal opleve det samme som dig. Så det er vigtigt at anmelde, når man oplever ubehagelige ting online, også selv hvis det er antydninger af noget, der kan være ubehageligt.
Du nævner selv, at du nok bare havde brug for at få luft – og det er helt i orden Det, du oplevede, er ikke bare frustrerende, det er også foruroligende, fordi det er et eksempel på, hvor meget uhensigtsmæssigt indhold, der kan sive ind på platforme, hvor millioner af unge (og børn) også færdes. Bots og spam-kommentarer er desværre blevet så udbredte, at mange bare ruller videre – men nogle gange stikker det dybere, og dét gjorde det muligvis her.
Og så til noget vigtigt, du nævnte i slutningen: at du ikke har nogen at snakke med om den her oplevelse. Du er langt fra den eneste, der kan føle sig alene med noget, der fylder. Nogle gange har man bare brug for netop dét, du gør nu – bare at sætte ord på det overfor nogen.
Hvis du stadig føler ubehaget sidder i kroppen efter noget tid, eller hvis det fylder for meget, så kan det være en god idé at dele det med nogen. Det kan fx være vores egen smschat, eller fx Headspace.
Mange hilsner
Pernille