De andre kigger fordi jeg er udviklet
brevkassespørgsmål af
Clara
12 år
Jeg er meget udviklet selvom jeg kun er 12, det er de andre piger ikke. Jeg fik mens for et år siden. Jeg har store bryster og brede hofter og jeg har en hårtrekant forneden. De andre piger kommer altid tæt på i idræt når vi klæder om eller bader. De vil se min trekant og bryster og numse tæt på. De prøver også og bumpe ind i mig så de lige kan røre. Mange vil også på toilet med mig eller sove med mig. Nogen af de store drenge pifter af mig når vi går forbi deres bænke. Det kan godt være iriterene. Ved ikke om jeg skal være træt af det eller skal være glad for at de andre piger syns jeg er spændene og tiltrække fordi jeg er udviklet? Hvad tænker i? Det forsvinder vel når de andre blir udviklet?

Svar:
Kære Clara,
Jeg forstår godt, at det kan være svært at håndtere al den opmærksomhed, der følger med, når du er mere udviklet end de andre piger. Det kan være udfordrende at skille sig ud og skulle forholde sig til andres reaktioner, som nogle gange kan føles ubehagelige. Det er helt normalt at føle sig lidt usikker, når du er en af de første til at udvikle dig.
Hvis du føler, at de andre piger kommer for tæt på og træder over dine grænser, er det helt okay at sige fra og fortælle dem, at du har brug for mere plads. Det er vigtigt, at du føler dig tryg og respekteret!
Når drengene pifter ad dig, kan det være ubehageligt. Husk, at deres opførsel siger mere om dem end om dig. Med tiden vil de andre piger også begynde at udvikle sig, og så vil opmærksomheden på dig sandsynligvis ændre sig. Indtil da kan du prøve at fokusere på de ting, der gør dig glad og selvsikker.
Pas godt på dig selv!
De bedste hilsner
Camilla