Er jeg normal
brevkassespørgsmål af
Lad os bare kalde mig “maryiah”
12 år
Hej jeg er en pige på 12. Jeg har siden 2. Klasse været meget nysgerrig omkring puberteten og sex, mig og mine veninder synes det er sjovt at side og se porno sammen er det normalt?

Svar:
Hej Maryiah,
Det er helt normalt og du er helt normal. De fleste starter ud med en nysgerrighed på sex og pubertet længe inden de har lyst til og er klar til at have sex første gang. Det er helt naturligt og en del af en sund seksuel udvikling.
Det at dig og dine veninder ser porno sammen er også helt normalt. Porno kan være en sjov og spændende måde at udforske sig selv og sin seksualitet. Og det bliver som regel kun mere sjovt af, at det samtidig føles lidt forbudt, og som om man gør noget man egentlig ikke må. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at der er meget langt fra den måde sex bliver fremstillet i porno og til den måde sex er i virkeligheden. Det er de færreste kvinder og mænd, der ser ud og har kroppe som pornoskuespillerne. Og det er de færreste, der har lyst til at have sex på den måde de har sex i porno. Men derfor kan man sagtens tænde på det og synes at det er sjovt at se. Det er der ikke noget i vejen med. Faktisk er der mange, der har fantasier og som tænder på ting i porno, som de overhovedet ikke har lyst til at udleve i virkeligheden.
Så at se porno er fint, så længe man bare er opmærksom på, at det de viser ligger meget langt fra virkeligheden.
Mange hilsner,
Siv