Dating til 16 årig
brevkassespørgsmål af
J
16 år
Hej Cyberhus, jeg er en dreng på 16 år (bliver 17 til maj) og er bøsse, jeg kunne godt tænke mig at begynde at date. Jeg bor i en by hvor der ikke er super mange andre bøsser så ville gerne bruge dating apps, men ved ikke hvilke jeg som kun er 16 må bruge og hvor det er tilladt og hvilke der er til lgbtq folk eller har mulighed for det, og så det vigtigts hvilke der passer på sikkerheden og deres brugere. Jeg vil gerne begynde at date fordi jeg egentligt aldrig har haft en kæreste eller noget med en, og det vil jeg suepr gerne. Måske er der ogsdå andre der har det same spørgsmål som mig.

Svar:
Kære J.
Det er rigtig fedt, at du gerne vil begynde at date, og at du også tænker over sikkerhed og hvilke apps, der er passende for din alder. Mange datingapps har desværre en aldersgrænse på 18 år, men der er nogle alternativer for unge under 18 indenfor LGBTQ+ miljøet.
Jeg vil prøve at lave en lille guide med tips og råd du evt kan gøre brug af.
Dating-apps for unge under 18
Taimi – Den eneste udmiddelbare datingapp jeg kan tænke på som man kan bruge når man ihvertfald er omkring din alder er Taimi, du kan muligvis bruge dele af appen allerede nu. Den skulle gerne være at finde i app store/ google play.
Nogle vil måske også sige fx Grindr eller Tinder, men disse er 18+, og har ikke det bedste ry når det kommer til at skulle finde et langvarigt forhold.
Da der ikke er så mange dating-apps for folk under 18, kan det måske være en god ide at kigge på fx LGBTQ fællesskaber på sociale medier.
Du kan fx bruge reddit og finde subredditen (r/lgbt). Mange unge kan stille spørgsmål der samt møde folk der. En anden mulighed kunne være Discord, der skulle gerne være nogen sikre LGBTQ servere, hvor du kan lære folk at kende. En anden mulighed kunne også være facebook, hvor du evt kan finde grupper for LGBTQ folk under 18.
Når alt dette så er forslået, da du er under 18, skal du være ekstra forsigtig, når du møder nogen online og tage dine forholdsregler. Nogle voksne kan fx udgive sig for at være yngre, og vil måske hurtig presse på med at mødes eller vil have dine personlige oplysninger. Del ikke din adresse, skole, eller private sociale medier for hurtig, og slet ikke før du føler dig tryg og sikker på, at den du taler med virkelig er den de siger de er.
Når du engang er klar til at mødes med nogen, så husk at gøre det et offentligt sted med mange mennesker og helst i dagtimerne, og  evt fortæl en ven eller forældre, hvor du er.
Jeg ved det kan være frustrerende, at der ikke er så mange sikre datingmuligheder, når man er under 18, men du kan stadig møde søde fyre gennem andre sociale medier. Når du fylder 17, kan du måske bruge Taimi, og når du bliver 18, åbner der sig flere muligheder som fx Tinder og Facebook-dating- vil personligt selv anbefale det sidste, da jeg kender en del, som har fået langvarig forhold igennem fb-dating, men det finder du ud af til den tid.
Håber mine råd kan hjælpe dig og jeg vil ønske dig held og lykke med at finde dig en sød fyr!
Med venlig hilsen Kylie.