Min mens er ikke kommet endnu, 5 dage over.
brevkassespørgsmål af
Sarah
17 år
Hey, jeg er en pige som har været på p piller i snart 3 år. Da jeg var igang med min pakke, tog jeg mine p piller på forskellige tidspunkter, og der kunne gå 12 timer over den tid jeg normalt skulle tag den. Det har jeg gjort nogle dage i træk, men så for nogle dage siden havde jeg sex med en og ved ikke om han kom. Jeg havde en p pille tilbage i pakken dagen efter, som jeg tog. Blev dog nervøs og tog 2 fra en gammel pakke sammentidig med den. Det er nu 5 dage siden at jeg tog dem og jeg har ikke fået min mens.. jeg føler dog at jeg har mens smerter og havde kvalme de første par dage. Hvad skal jeg gøre? Er bange for at blive gravid?

Svar:
Hej Sarah
Godt at du skriver her i brevkassen, så du kan få delt din bekymring.
Når man som du er på P-piller skal man helst indtage pillen på et rimelig fast tidspunkt af døgnet for, at få den optimale beskyttelse. Det kan være en god hjælp, at sætte en alarm som kan minde dig om at tage din pille indenfor dette tidsrum. Der findes forskellige app's, som kan hjælpe dig med dette. Hvis man glemmer en pille eller hvis man indtager pillerne på meget svingende tidspunker, beskytter de ikke længere i samme grad, og graviditet efter sex er derfor en mulighed.
Men først og fremmest er det relevant, at vide hvornår du skulle have haft din næste mensturation? Skulle din menstruation efter planen være kommet nu, senere eller hvordan? Hvis din menstruation skulle have været kommet nu, så kan du med fordel købe en graviditetstest, som du kan tage derhjemme. En graviditetstest kan med 98 % sikkerhed fortælle dig om du er gravid eller ej. Alt efter hvad testen viser kan det være en mulighed, at opsøge din læge og få taget en graviditetstest hos dem for at være helt sikker. En hjemlig graviditetstest kan nemlig først tages samme dag, som du skulle have haft din mensturation, før resultatet kan ses.
Du skriver, at du havde kvalme og menstruationsligende smerter de første par dage efter. Dette kan udover en mulig graviditet også skyldes, at du tog dine p-piller uregelmæssigt og at du tog 2 p-piller fra en gammel pakke, som ikke hørte til den igangværende pakke. Dette kan sagtens være med til, at forstyrre din krop og dermed give dig kvalme og ubehag. Derudover er det relevant at gøre opmærksom på, at indtagelse af to p-piller efter ubeskyttet sex, ikke forhindrer eller stopper en eventuel graviditet. Da du har indtaget to p-piller på samme tid kan det være en god idé, at opsøge din læge og tage en snak med hende, da indtagelse af flere P-piller på en gang ikke anbefales.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig og forhåbentlig give dig mere ro maven.
De venligste hilsner
Sara