Kysse med veninde
brevkassespørgsmål af
Louisa
14 år
Jeg er i den grad til drenge! Og jeg også haft en kæreste, han var sød, men det gik desværre over og det er jeg ked af. Jeg har så en tæt veninde og vi kysser. Okay, de andre piger kysser også og jeg kysser med dem men det er jo venindekys eller tantekys, altså bare tørre kys. Men jeg kysser rigtigt med min bedste veninde. Vi lader tungerne lege med hinanden og gå på opdagelse i hinandens mund og vi blander spyt. Det er også sjovt at kysse i øre, næse, nakke og på hals men vi er ikke gået længer ned endnu. Vi gør det jo kun når vi er alene og jeg synes det har gjort vores bånd tætter. Vi har ikke været i bad sammen. Jeg er kommen til og tænke på om det er normalt nok at kysse med sin bedste veninde? Jeg ved jo ikke om andre bedsteveninder også kysser sammen når de er alene og har jo ikke spurgt? Er det almindligt nok? Jeg føler ihvertfald det gør mig tætter med min veninde og det giver en god følelse i hele kroppen og nedefter og sådan har hun det også. Er vi normale eller unormale?

Svar:
Hej Louisa
Tusind tak for dit brev. Det er virkelig fedt, hvordan du deler dine tanker og oplevelser så åbent.
Det, du beskriver, lyder som en tæt og tryg relation mellem dig og din veninde. Det er ikke unormalt, at følelser, nysgerrighed og intimitet kan blande sig lidt, især i teenageårene, hvor man stadig er ved at finde ud af, hvem man er, og hvad man har lyst til.
Du spørger, om det er "almindeligt nok" at kysse med sin veninde, og svaret er: Ja, det er faktisk mere almindeligt, end mange tror. Der er ikke noget mærkeligt eller forkert i at være fysisk tæt med en ven, når det føles rart og trygt for jer begge. Mange unge oplever perioder, hvor de udforsker deres krop, følelser og relationer sammen med andre (både af samme og andet køn) uden at det nødvendigvis betyder, at man skal definere sig selv på en bestemt måde.
Det vigtigste er ikke, hvad andre gør med deres venner, men hvordan du har det med det du gør med dine. Og ud fra det, du skriver, lyder det som om, det både er rart og trygt for jer begge. At det bringer jer tættere og giver gode følelser i kroppen, er i sig selv en helt naturlig del af nysgerrighed, intimitet og tilknytning.
Nogle piger kysser kun veninder for sjov, nogle oplever seksuel tiltrækning, andre mærker bare kærlighed uden nødvendigvis at ville være kærester. Det hele er normalt, og det kan godt ændre sig over tid. Du behøver ikke sætte en etiket på det lige nu. Det vigtigste er, at det føles godt, og at I begge har lyst.
Hvis du på et tidspunkt bliver i tvivl om dine følelser, eller oplever at du gerne vil mere (eller ikke vil mere) så er det også helt okay. Det vigtigste er, at du føler dig tryg nok til at snakke med din veninde om det. Når man kan tale åbent sammen, kan man også passe på hinanden. Uanset om man er veninder, noget mere, eller noget midt imellem.
Så ja. Du er helt normal. Det er jeres oplevelse, jeres bånd, og jeres nysgerrighed. Og det må gerne føles godt. Det lyder faktisk som om, I passer rigtig godt på hinanden. Og det er noget af det allervigtigste.
De bedste hilsner,
Juni fra Cyberhus