De lægger mere i det end jeg gør
brevkassespørgsmål af
Vædderen
15 år
Jeg går på efterskole og er så blevet spurgt om sex af to forskellige drenge. Altså uafhængigt af hinanden. De er okay søde begge to og jeg sagde ja begge gange for oplevelsens skyld og tilfredstillesen. Men de lægger åbenbart meget mere i det end mig for de føler nu begge to at jeg er "deres." Og de ser skævt til hinanden fordi de har hørt jeg har været sammen med dem begge to og tænker det er den anden der har "stjålet" mig. Men jeg gjorde det jo kun for sexens skyld og har prøvet at fortælle dem det men de mener hver for sig vi nu "hører sammen" fordi jeg er blevet bollet af dem. Hvad gør jeg?

Svar:
Kære Vædderen
Det lyder som en rigtig frustrerende situation, hvor dine egne grænser og intentioner er blevet misforstået, og hvor begge drenge måske lægger mere i det, end du har gjort. Når man går på efterskole, kan det også hurtig blive mere kompliceret, fordi man omgås hinanden hele tiden, og rygter/holdninger spredes hurtigt.
For at gøre mit brev mere overskueligt vil jeg liste nogen forskellige råd, som du kan overveje:
Vær helt tydelig om dine ønsker og grænser
Når jeg læser dit brev, så virker det til, at du allerede har prøvet at gøre det klart, at du ikke ønskede et fast forhold til nogen af dem. Men måske kan du (igen) tage en ærlig og direkte snak med hver af dem (hvis du ikke vil snakke med dem under fire øjne kan du også skrive en besked til dem hver især), og fortæl hvad det betød for dig, og at du ikke er interesseret i et forhold eller noget andet seriøst.
Nogle gange hjælper det at være meget konkret, fx kan du sige:
Jeg nød at være sammen med dig, men jeg ønsker ikke at være kærester, og jeg vil gerne have at du respekterer det, og jeg er ikke din.”
Lyt (og anerkend) deres følelser, men stå forsat fast på dine egne.
Selvom du ikke deler deres romantiske følelser, kan det noglegange hjælpe situationen at anerkende og lytte på, at de måske er sårede eller forvirrede. Selvom det ikke var din intention at få dem til at føle sådan, men det kan gøre de er mindre tilbøjelige til at gå i forsvarsmode, hvis de føler sig hørt. Samtidig kan det også skåne dig for evt akavet møder på gangene eller i klassen.
Sig fx, at du godt kan forstå, at de måske ser anderledes på det, men at du bare ikke har det på samme måde. Så er du ærlig, du har lyttet og anderkendt deres følelser, og det plejer at være en god start.
Vær opmærksom på evt rygter, hævn og hvem du deler oplysninger med.
Efterskoler er ofte små miljøer, og folk kan hurtigt danne sig meninger eller fortælle historier videre også historier der måske ikke passer. Overvej hvor meget du vil dele og med hvem. Hvis du ønsker ro, kan det hjælpe at være tilbageholdende med detaljer over for dine kammerater, så misforståelser ikke vokser.
Du kan naturligvis ikke kontrollere hvis en eller begge drengene vil forsøge at skabe rygter som hævn. Hvis dette er en frygt du har, vil jeg anbefale du holder det meste af den fremadrettet kommunikationen med dem på skrift eller evt optage samtaler med dem hvis du snakker med dem under fire øjne, så du evt kan bevise at de lyver og spreder falske historier om dig.
Hvordan vil du håndtere tingene fremover?
Du har ret til at have sex, fordi du har lyst, det er der intet galt i det. Når det sker i et efterskole miljø, kan det være ekstra vigtigt at tænke over, hvordan du vil håndtere reaktionerne og tiden bagefter.
Er det måske rarere for dig at vente med sex, til du føler dig mere tryg i forhold til potentielle reaktioner fra drengene og omgivelserne? Eller er du evt klar på potentielt modstand, der kan opstå? Det er helt op til dig, og hvad end du vælger er det okay.
Pas på dig selv, sig fra og spørg evt om hjælp hvis det bliver for konfliktfyldt.
Hvis det skulle ske nogen af drengene (eller andre) presser dig eller truer dig, kan det blive nødvendigt at indblande en voksen ( fx en lærer, forældre eller en anden, du stoler på). Jeg ved det nok er ekstrem grænseoverskridende og måske ubehageligt at skulle åbne op om for en voksen, men du skal ikke stå alene i en (måske) konfliktsituation, der kan føles utryg.
Alt i alt handler det om at være klar og konsekvent i, hvad du vil. Du kan som nævnt tidligere desværre ikke styre deres reaktioner eller følelser, men du kan styre din egen kommunikation og forsøge at gøre det så tydeligt som muligt - venligt, men bestemt, at du ikke er “deres,” og at du ikke ønsker et forhold.
Hvis de ikke respekterer det, så er det deres problem, også kan det måske være nødvendigt at tage skridtet videre og få en voksen eller måske andre venner med indover, så du føler dig tryg.
Du skal nemlig ikke gå og føle dig utryg, fordi nogen drenge ikke kan klare en afvisning, så husk det er okay at be om ekstra hjælp selvom det kan være følsomt at skulle åbne op om, men jeg tror på du har styrken og viljen til at håndtere situationen!
Med venlig hilsen Kylie.