Dagdrømme
brevkassespørgsmål af
Maya
20 år
Hej Jeg skriver fordi jeg har lagt mærke til jeg dagdrømmer virkelig meget. Fx hvis jeg er sur over noget kan jeg dagdrømme om at jeg snakker om det med en anden person. Men også bare at jeg finder på forskellige scenarier inde i mit hoved. Det som jeg synes er problematisk ved det er bare at nogle gange bliver det virkelig ekstremt og jeg kan få det helt dårligt af det. Fx kunne det være at jeg forestiller mig hvad jeg ville gøre hvis en af mine nærmeste ville dø. Det resulterer så i at jeg gør mig selv ked af det over noget som slet ikke er sket. Mennesker kan også bare være jeg forestiller mig at jeg holder noget arrangement for mine venner og det går super godt. Det positive er så til gengæld at jeg sjældent keder mig fordi jeg bare drømmer i stedet for. Nogle gange ender det endda ud i at jeg fysisk reagerer på noget jeg forestiller mig (fx ved ansigtsudtryk) Jeg vil egentlig bare vide om det her er normalt eller og det er noget jeg burde gøre noget ved?

Svar:
Kære Maya
Det du beskriver i dit brev er ganske normalt, så bare rolig der er intet galt med dig ☺️. Mange mennesker dagdrømmer, og mange mennesker oplever, at de skaber forskellige scenarier i deres hoveder, hvad enten det handler om at håndtere stress eller forestille sig positive/negative oplevelser.
Det at dagdrømme kan være en måde at bearbejde eventuelle sværere følelser på, eller også er det en måde at tackle uopklarede problemer. Hvis du føler det er så ekstremt, at dit humør påvirkes af det, og du tilmed bliver ked af det du forstiller dig, så kan det måske være/blive problematisk på længere sigt.
Det er vigtigt at du forsøger at finde en balance her. Hvis du lægger mærke til, at dine dagdrømme ofte er forstyrrende eller påvirker dit humør eller dagligdag, så kan det måske være en god ide at finde strategier til at håndtere dem, det kan fx være mindfulness eller grounding-teknikker (kan linke nogen ting til dig i  slutningen af brevet). Disse metoder kan hjælpe dig med at komme tilbage til nuet og virkeligheden, når du bliver fanget i en ubehagelig tanke.
Hvis dagdrømmene forsat er meget forstyrrende i din hverdag eller gør dig utilpas, så kan det måske også være en god ide at tale med fx en psykolog. De kan ofte hjælpe med at undersøge, om dagdrømmene er forbundet med stress, angst eller noget helt andet. Men generelt set er det normalt at dagdrømme, det vigtigste her er hvordan du føler det påvirker dig.
Links til et par sider der indeholder teknikker der måske kan hjælpe dig:
https://wellmind.dk/grounding-en-guide-til-at-afbalancere-din-krop-og-sind/
https://focusbox.io/glossary/grounding-techniques (denne er på engelsk)
https://udforsksindet.dk/grounding-teknik-haandtering-traumer/
https://psykologpro.dk/kan-grounding-hjaelpe-naar-du-har-angst/
https://trinehedegaard.dk/blogs/yoga-livsstils-blog/mine-tips-til-en-bedre-grounding
Håber dette kan hjælpe dig og jeg vil ønske dig al held og lykke fremover 🤗
Venlig hilsen Kylie