Jeg lyver alt for meget
brevkassespørgsmål af
Noah
17 år
Jeg er en dreng som har problemer med min selvtillid og selvværd så derfor føler jeg at jeg ikke er god nok så jeg lyver om ting aldrig er sket.
For eksempel
Jeg sage til min veninde en stor løjn hvorfor det ved jeg ikke men jeg ved jeg mister hende vis hun finder ud af det så jeg vil vide om hvordan jeg kan gøre så det ikke sker igen.

Svar:
Hej Noah,
Tak for dit spørgsmål. Jeg tror, at der er rigtig mange, der kan genkende det, som du beskriver med, at man har lyst til at lyve, fordi man desværre ikke føler sig god nok. Også selvom at der slet ikke er nogen grund til at føle sådan. Derfor synes jeg bare, at det er super godt, at du skriver herind. Jeg håber, at mit svar vil hjælpe dig.
Du spørger, hvad du kan gøre for, at du ikke kommer til at lyve igen. Jeg vil begynde med at sige, at jeg tænker, at du allerede er godt på vej, fordi du har indset dit problem og har lyst til at ændre det. Når det er sagt, tænker jeg, at der er nogle forskellige ting, du kan forsøge:
1) du kan tænke på, hvilke konsekvenser, der kan komme af den løgn, du har lyst til at fortælle. For eksempel skriver du, at du frygter at miste din veninde, hvis hun finder ud af, at du har løjet. Måske du kunne minde dig selv om de negative konsekvenser, der kan komme ved at lyve, og bruge det til at bremse dig i at fortælle en løgn i fremtiden.
2) hvis du kommer til at fortælle en løgn igen, og du bagefter fortryder det, kan du øve dig i at indrømme din løgn. Måske det ville hjælpe dig at starte i de små. Hvis du for eksempel indrømmer, at du har fortalt en lille hvid løgn, som du ikke tænker vil have vildt store konsekvenser. Det vil måske føles meget grænseoverskridende, men hvis du starter i de små, vil du forhåbentligt opleve, at det føles rigtig godt at indrømme en løgn, og at det bliver taget fint imod.
3) overvej hvordan det kan være, at du føler, du er nødt til at lyve. Du skriver selv, at det kan bunde i problemer med selvtillid og selvværd. Det tænker jeg giver rigtig god mening, og jeg kan godt forstå, at du føler et pres for at være "god nok". Men du skal vide, at der er rigtig, rigtig mange unge, der mærker præcis det pres. Især i tiden med sociale medier, hvor alle fremstiller sig selv fra deres bedste og mest interessante sider. Det er svært at hamle op med de fremstillinger uden at lyve. Men måske du kan finde en ro i, at alle er i samme båd. Du er ikke alene om gerne at ville fremstå "bedre", "sejere" eller "vildere", end du er. Måske det vil hjælpe dig med at stoppe med at lyve, hvis du minder dig selv om, at du er god nok som du er, og at du ikke behøver at lyve for at dine venner respekterer og holder af dig.
Hvis du har lyst til at skrive med nogen om det, kan du logge på vores anonyme chat her på Cyberhus. Jeg ønsker dig alt det bedste, og jeg synes, det er så sejt, at du har besluttet dig for, at du vil gøre noget ved dit problem. Jeg håber mine råd kan hjælpe dig på vej.
Med venlig hilsen
Karoline