Dårligt helbred pga. spiseforstyrrelse?

brevkassespørgsmål

Dårligt helbred pga. spiseforstyrrelse?

brevkassespørgsmål af
L
15 år
Oprettet 1 uge 1 dag siden

På det seneste har jeg udviklet noget jeg tror er en spiseforstyrrelse. Jeg spiser ikke morgenmad eller frokost, og kun en halv portion aftensmad. Nogle gange ender jeg med at spise et fuldt måltid og får mig selv til at kaste op. De seneste to uger har jeg følt mig svimmel, træt, mit hjerte slår rigtigt hurtigt, jeg kan slet ikke sove (Er vågen til kl. 3-4 om natten), og har nu besvimet én gang. Jeg kan mærke jeg får det værre og ville bare gerne vide om i tror jeg burde gå til lægen, for mine venner er bekymret for mig. Jeg har bare ikke lyst til at mine forældre får at vide jeg har løjet om at spise. Ellers er der noget i tror jeg kan gøre derhjemme for ikke at have det så dårligt fysisk? Jeg har det ellers bedre mentalt end jeg har haft i flere måneder, og er stopped med at selvskade, og overordnet er gladere, så det er også kommet som et chok at jeg lige pludseligt har de her problemer fysisk.

Svar: 

Hej L

Hvor er det godt, at du skriver når du oplever de her symptomer, som man meget let kan blive skræmt af.
Jeg er virkelig glad for at høre, at du har det bedre mentalt for tiden og er stoppet med at skade dig selv. Det er et rigtig vigtigt skridt.

Samtidig lyder det du beskriver omkring mad, opkast og de fysiske symptomer meget alvorligt. Svimmelhed, hurtig puls, søvnløshed og at du er besvimet, er tegn på at kroppen ikke har det godt, og det er noget der skal tages seriøst med det samme. Det er derfor rigtig vigtigt, at du kontakter din læge, så du kan blive undersøgt og få den rette hjælp.

Du kan godt kontakte lægen selv uden først at inddrage dine forældre, hvis det føles svært. Det har man ret til, når man er fyldt 15 år. Du kan starte med at bestille en tid og tale med lægen alene. Lægen er vant til at tale med unge om svære ting, og de kan sammen med dig finde ud af, hvordan og hvornår dine forældre eventuelt skal inddrages, så det sker på en måde der føles så tryg som muligt for dig.

Jeg ved godt, at det kan føles svært at skulle inddrage dine forældre, især når du er bekymret for det med mad og løgne. Men når kroppen reagerer som den gør, er det vigtigere at få hjælp end at stå alene med det. Lægen har tavshedspligt, og de kan hjælpe dig med at finde en måde at få støtte på, som føles tryg for dig, også i forhold til dine forældre.

Der er desværre ikke noget, du selv kan gøre derhjemme, som kan erstatte en lægevurdering, når du har det fysisk sådan her. Det vigtigste er, at du ikke går alene med det, og at du får talt med en voksen og en læge så hurtigt som muligt.

Det er godt, at du rækker ud, og det her er ikke noget, du skal klare selv.

Mange hilsner Lukas

Lukass billede
Lukas, frivillig uddannet ungerådgiver hos Cyberhus har svaret på dette spørgsmål

© Copyright 2022 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Safer Internet Program