Cyber chikane

brevkassespørgsmål

Cyber chikane

brevkassespørgsmål af
Basim
18 år

Jeg spillede et spil på nettet der har sit eget chat system. det gav mulighed for at kommunikere og danne communities. Jeg plejer ellers aldrig at være med i sådan noget. I spillet lærte jeg en pige at kende og vi blev glade for hinanden og mest som venner vi delte alt. Efter en længere periode blev vi uvenner og jeg følte mig forrådt. Jeg lavede et nyt konto for at prøve at stifte fred da min gamle blev blokeret af hende. Det startede skidt selvom jeg ville sige undskyld og farvel. Hun blev sur og gav mig ikke mulighed til at identificere mig selv. Jeg "snappede" af hende og begyndte at sende kysse smileys og åndsvage bemærkninger som "i wanna spank that butt". Fik det straks skidt bagefter og ville begrave mig Selv. Men så kom hun kold frem og sagde at hun har bedt mig flere gange stoppe og at hun har meldt mig til FBI. Hun bor i usa. jeg forstod ikke hvad hun mente med det da jeg ikke har gjort dette mod hende før og det var et øjebliks ting der skete lige der fordi jeg følte mig trådt på gang på gang. Fandt så ud af at hun var chikaneret før. Men spillet har en mulighed for at blokke kontakt til andre helt og at lave et nyt konto kræver meget arbejde og tid...det er ikke bare noget man gør. Desuden abenfaler firmaet bag spillet at man bare blokerer vedkommende og ikke andet da den funktion er der i spillet. Jeg gik i panik og hat nu ikke sovet i en hel uge...jeg er konstant på toilet med nervøs mave kaster op og spiser ikke. jeg ved at hvad jeg gjorde var forkert og jeg har altid været lovlydig, men et øjebliks svaghed og sur temperament har gjort at jeg nu er sandsynligvis meldt til FBI for grov chikane. :( jeg tror ikke engang at hun ved det er mig og jeg snappede bare fordi jeg ville have hun vidste hvordan jeg selv følte mig. Jeg er paranoid...kigger efter politivogne og forestiller mig at jeg snart sidder i fængsel. Siden da har jeg forladt spillet og slettet alt på det. Der er sikkert spor af hvem jer i den, men mere kan jeg ikke gøre... jeg kan ikke holde mit liv ud og vil så gerne sige undskyld til hende inden alt dette her, men nu kan jeg ikke engang holde ud at være vågen om dagen fordi jeg konstant går i panik. Håber nogen blandt jer kære rådgivere har forstand på dette område af lovgivningen da jeg slet ikke kan samle mine tanker omkring det.

Svar:

Hej Basim,

Jeg forstår godt, at du er ked af det, men jeg er ret sikker på, at du ikke behøver være bange for, at politiet er efter dig. Du har opført dig grænseoverskridende og ikke respekteret de grænser og rammer som din veninde har sat op. Og det lyder også til, at du godt selv er klar over, at du har dummet dig. Det du gjorde er ikke okay, men det er heller ikke ulovligt, og slet ikke i en sådan grad, at FBI flyver over Atlanten efter dig. Hvis din veninde har oplevet målrettet chikane og hadtale fra mange afsendere tidligere, *kan* hun have rettet henvendelse til lokalt politi for at få hjælp til at undersøge om det er chikane, stalking eller andet. Det er meget vigtigt at understrege, at det er hun kan have gjort, men ikke nødvendigvis havde gjort i virkeligheden.  Den her sag handler først og fremmest om, at hun har følt sig så utryg at hun enten er gået til politiet, eller i hvert fald har truet med det, for at få fred fra chikanerne. Hvis din rolle i den utryghed "bare" har været, at du har opført dig ufølsomt, og altså ikke med vilje har chikaneret hende, så er politiet ikke efter dig.

Det kan være super svært at blive afvist af både venner, veninder og bekendte, som måske er lidt mere end det. Man kan få lyst til at vise dem, hvor såret man er blevet, eller hvor vred de har gjort en - eller måske endda vise dem, hvor meget man er ovre dem. Men når man bliver afvist, og den anden person stopper en relation og kontakten med en, så har man ikke ret til at genoptage den. Det er desværre vilkåret for alle venskaber og de forhold, vi er en del af. Det kan føles helt vildt surt, men sådan er det. Man skal respektere den andens grænser og liv, og nogle gange har afvisningen ikke noget med en selv at gøre, men kun noget at gøre med det, som foregår i resten af den persons liv, og det har man ikke ret til at blive involveret i. Selvom det kan føles sådan, og man måske meget gerne vil.

Det er tydeligt i jeres relation, at din veninde har haft en masse andre ting at bokse med (hvis hun er blevet chikaneret og stalket mange gange før), og derfor (fra dit perspektiv) måske har overreageret lidt. I hendes perspektiv er det nok næppe en over-reaktion; der er ingen mennesker, som overreagerer med vilje, der er altid en årsag, men fra sidelinjen kan vi ikke altid se, hvad der foregår indeni dem.

Så alt i alt. Hvis sagen er som du har sagt, har du ikke gjort noget ulovligt. Det var helt klart forkert og ufint at begynde at forfølge hende online, og sende hende den slags beskeder, men FBI er altså ikke efter dig.
Det lyder som en ellers sjov relation som desværre er gået i vasken. Surt. Men det sker. Selvom jeres relation ikke blev ved eller udviklede sig, så kan du stadig godt have både sjove minder og måske lidt personlig udvikling med derfra :)

//Christian

Christians billede
Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål