Væske i navlen

brevkassespørgsmål

Væske i navlen

brevkassespørgsmål af
Amalie
21 år

Hej, jeg får noget væske i min navle som lugter meget geimt - min navle er dyb og rød helt inderst men ingen sår eller lign. når væsken tørrer bliver den til skaller - den er klar. Hvad kan det være ? Havde tænkt det måske var svamp men det klør ikke ?

Svar:

Hej med dig,

Tak for dit spørgsmål.

Umiddelbart lyder det som om du har en mild svampeinfektion. Svampe lever naturligt på vores hud, men nogle gange ændrer hudmiljøet sig på en sådan måde at betingelserne for svampen bliver bedre, og man vil derfor opleve at få rød, irriteret hud der ofte er skællende.

Din våde, dybe navle lyder som et godt miljø for svampe at vokse i. Jeg kan godt forstå det er irriterende, men det er ganske ufarligt, så du kan været helt rolig.

Du kan forsøge at vaske med ketoconazol shampoo (svampedræbende shampoo), som man kan få i håndkøb på apoteket, og evt. Prøve at smøre med ketoconazol creme, som ligeledes fås i håndkøb.

Hvis ikke det virker skal du opsøge din læge, så vedkommende kan undersøge dig, og evt. Pode fra din navle for at se om der er bakterieinfektion.

Jeg håber du kan bruge mit svar. Ellers er du velkommen til at skrive igen.

Bedste hilsner

Morten, læge

MortenSHs billede
Morten har svaret på dette spørgsmål