Dilemma
brevkassespørgsmål af
Bob
15 år
Min kæreste og jeg har talt rigtig meget om forsamlingsforbudet. Men hun bliver ved med at gå til privatfester med over 10 personer.
Jeg bliver også inviteret, men synes ikke man kan være det bekendt. Jeg har truet hende med at slå op flere gange, hvis hun bliver ved, men på den anden
side vil jeg heller ikke miste hende. Hun har fået 3 advarsler af politiet, da hun er 14 så kan du ikke få en bøde jo.
Hvad gør jeg?

Svar:
Hej med dig.
Tak fordi du skriver ind i brevkassen.
Først og fremmest vil jeg gerne rose dig for, at tage forbuddet alvorligt. Det er rigtig dejligt, at læse når folk tager den situation vi alle står i alvorligt - for det er seriøst, og vi bliver alle sammen, hver for sig, nødt til at stå sammen.
Ikke bare i Danmark, men i hele verden står vi i den her dumme coronakrise, hvilket betyder at hverdagen ikke er som den plejer, at være for nogen af os. Det hele er vendt op og ned for os alle. Mange er blevet syge, mange på verdensplan har mistet livet, og mange har mistet deres arbejde.
Det er forskelligt, hvornår alvoren går op for hver enkel af os, men jeg vil helt sikkert mene, at vi alle bør være nået dertil, hvor vi burde have forstået det. Regeringen kommer ikke med de mange anvisninger for sjovt, men for at passe bedst på os alle sammen - særligt så vi alle ikke bliver ramt af covid-19 på én gang for det kan vores sundhedsvæsen slet ikke klare.
Det lader dog ikke helt til, at din kæreste har indset alvoren, når du skriver, at hun selv efter 3 advarsler fra politiet fortsætter med at ses med flere end 10 personer, hvilket desværre er rigtig ærgerligt, og derfor godt kan forstå din bekymring for.
Du skriver også, at du har forsøgt, at tale hende til fornuft ved, at true hende med at slå op, men at du rent faktisk ikke ønsker, at gå fra hende.
Jeg tænker den metode er ret uhensigtsmæssig, da trusler sjældent gør at folk lytter - faktisk tværtimod! Og i værste tilfælde kan det være hun siger, at i så bare må slå op, og det vil du jo blive rigtig ked af.
Jeg vil i stedet anbefale dig, at i sætter jer ned sammen, og at du så fortæller hende, hvad det gør ved dig, at hun ikke tager de her advarsler alvorligt. Det er vigtigt, at du i stedet for, at true deler dine bekymringer med hende, fx kan du fortælle, at du holder meget af hende, og derfor selvfølgelig er bekymret for, at hun både bliver syg, men også at hun hiver sygdommen med hjem til dig, din familie og hendes egen familie, for det er der en risiko for.
Du kan fortælle hende, at man godt kan være rask smittebære - man kan altså godt føle sig rask og uden symptomer, men have covid-19. Du kan også understege, at vi ikke udelukkende bliver hjemme for vores egen skyld, men også for hinandens skyld. Det handler om, at vi passer på hinanden, tager hensyn og udviser samfundssind. Særligt for de ældre og dem i risikogruppen - altså dem med kronisk sygdom.
Det kan være hun ikke er helt klar over de her ting, men har brug for at få det forklaret ordenligt.
Måske du også kan inddrage hendes forældre, hvis hun slet ikke vil lytte?
Derudover kan du også fortælle hende, at jo mere vi står sammen, hver for sig, jo hurtigere kan vi alle komme til, at se vores familie og venner igen.
Hvis tallene derimod går den forkerte vej, så fortalte statsministeren på sidste pressemøde, at vi ikke kan begynde at åbne Danmark gradvist igen, og det vil være rigtig ærgerligt - både personligt for os alle hver især, men i hvertfald også for vores samfundsøkonomi. Desuden har statsministeren også sagt, at hun ikke vil udelukke, at man lukkede yderligere ned, hvis tallene pludseligt eskalerer- fx fordi man ikke bliver hjemme.
Den situation er jeg sikker på vi alle allerhelst ønsker, at undgå for så går der længere tid før vi kan se hinanden igen, og få gang i vores samfund.
Jeg håber du kan bruge mit svar - at du føler dig bedre klædt på til, hvordan du kan snakke med din kæreste om det, og så krydser jeg fingre for, at hun snart forstår alvoren.
De bedste hilsner fra:
Helene