Bums/ muligvis andet

brevkassespørgsmål

Bums/ muligvis andet

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 3 år 2 måneder siden

Hej. jeg er en 16 årlige knægt som her i sidste weekend havde ubeskyttet sex. inden jeg havde ubeskyttet sex har jeg poppet noget som jeg muligvis tror var en bums på undersiden af min penis. Så nu her et par dage efter er der kommet en ny rød stor knop muligvis en ny bums, men som sagt havde ubeskyttet sex dagen efter jeg poppede den bums eller hvad det nu var. Hvad kan den røde knop/bums være og er det noget jeg burde være bekymret for?

Svar:

Hej med dig

Tak for dit spørgsmål til brevkassen! Du skriver, at du har en `bumselignende´ knop på undersiden af din penis. Det er desværre ikke muligt for mig at sige, hvad der har forårsaget knoppen. Det kan måske være en talgknop, men det kan også være, at det er udslæt eller noget seksuelt overført. Selvom det måske kan virke grænseoverskridende, synes jeg, at du skal kontakte din læge, så du kan få afklaret, hvad det er. Mange læger har en online bookingservice, hvor man kan booke en tid, eller telefontid om morgenen, hvor man kan ringe og snakke med dem om ens symptomer. Din læge er vant til at folk kommer med alle mulige forskellige slags problemer - også relateret til underlivet - og vil ikke synes, at der er noget pinligt eller underligt i dit problem.
Du skriver, at du havde ubeskyttet sex sidste weekend. Jeg ved ikke om det var med en fast partner eller en ny partner. Det er vigtigt at huske beskyttelse, når man er sammen med en ny partner, så man ikke risikerer at smitte hinanden med sexsygdomme. Her er kondom den eneste præventionsform som både beskytter mod gravididtet og seksuelt overførte sygdomme. Hvis du har en fast partner, og I ønsker at have ubeskyttet sex er det en god ide inden at blive tjekke for kønssygdomme ved lægen, så I ved, at ingen af jer har nogle sygdomme, som I kan overføre seksuelt til den anden. Hvis du er heteroseksuelt orienteret og har ubeskyttet sex, altså hvor I hverken anvender kondom, p-piller, p-ring eller lingnende, er det vigitgt at huske på, at der altid er en risiko for graviditet ved vaginalt samleje.

Jeg håber at du kan bruge mit svar

Mvh Christine

Krestines billede
Christine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål