Har stadig seksuel kemi med min eks
brevkassespørgsmål af
S
24 år
Min eks og jeg gik fra hinanden for over et halvt år siden, men har stadig haft sex og opført os lidt som et par efterfølgende. Her for lidt over 1 måned siden, valgte vi så helt at sige stop. Vi ønsker begge to at ende ud som gode venner, da vi stadig klinger enormt godt sammen. Dog har vi stadig den seksuelle kemi, og den har godt kunne mærkes engang imellem, og det er min eks også enig i. Det skal lige siges, at ingen af os ønsker at blive kærester igen, da vi ikke passede sammen som et par. Men mit spørgsmål er, hvordan skal man få et venskab til at fungere, når man i sidste ende kan mærke at der stadig er seksuel kemi?

Svar:
Kære S.
Tusind tak for dit spørgsmål her til brevkassen, jeg skal prøve at se hvor meget jeg kan hjælpe dig igennem denne her lidt udfordrende situation.
Jeg vil starte med at sige at hvis man vil opretholde et venskab med en eks-kæreste når der stadig er seksuel kemi til stede, kan være udfordrende, men det er ikke umuligt.
Resten af mit svar vil jeg dele op i nogle små tips du evt kan gøre brug af for bedst at tackle situationen:
Kommunikation er nøglen: Det er ingen hemmelighed, at åben og ærlig kommunikation er altafgørende. Det er vigtigt at være ærlig overfor hinanden om jeres følelser, forventninger og grænser. Snak åbent om, hvordan I begge føler om den seksuelle kemi, og hvordan I ønsker at håndtere den fremadrettet.
Sæt klare grænser: Det er vigtigt at fastlægge klare grænser for jeres venskab. Snak sammen om hvad der er acceptabel adfærd, og hvad der ikke er. Det kan være nødvendigt at sætte tydelige grænser når det især kommer til fysisk intimitet, dette er mest for at undgå forvirring eller nogen bliver såret.
Fokuser på udvikling af venskabet: Gør en god indsats for at fokusere på at udvikle og pleje jeres venskab i en platonisk retning. Brug tid sammen på ting, der ikke er seksuelt relaterede, og fokuser på hvordan venskabet ikke vil falde over i en kategori der kunne minde om en kæreste relation.
Tag evt pauser hvis nødvendigt: Hvis den seksuelle kemi skulle blive for udfordrende at håndtere, kan det måske være nødvendigt at tage pauser fra hinanden eller begrænse jeres interaktioner i en periode. Dette kan give jer begge tid til at reflektere over tingene og genoprette balance i jeres forhold.
Søg støtte hos venner og familie: Hvis I finder det svært at håndtere jeres venskab alene, kan det også være en god ide at søge støtte fra folk i ens omgangskreds. Har du nogen gode venner/veninder eller familiemedlemmer du særlig godt kan li at snakke med om sådanne ting? Det er altid dejligt at snakke med andre, samtidig kan du også få et andet perspektiv og måske få værktøjer til at navigere venskabet med eksen i en sund og god retning.
Jeg vil runde mit svar af med at minde dig om, at det kan tage tid og kræve en indsats fra jer begge at etablere et godt og sundt venskab efter et forhold. Vær tålmodig med jer selv og hinanden, og vær åbne for at tilpasse jer efter behov og evt omgivelserne hvis dette skulle blive nødvendigt.
Håber mit svar kan hjælpe dig, og jeg vil ønske dig al held og lykke fremover!
Venlig hilsen Kylie.