Lovligt og ulovligt porno
brevkassespørgsmål af
Tor
19 år
Kære Cyberhus,
jeg har et dillemma. Siden pubertetstiden har jeg haft en meget stærk sexdrive (?). Dvs. at op til flere gange om dagen søger min krop om en eller anden slags for rus, typisk seksuelt stimulation eller en slags adrenalin sus.
Jeg bor med min kæreste igennem 2 år og vi har et sundt seksuelt samliv, men jeg er nervøs. Min kæreste er hvad jeg vil kalde for en sund og rask pige der har lyst når humøret er i det romantiske felt, men også nogle morgener. Jeg har lagt mærke til at især her i den periode vi befinder os i nu, søger jeg mere og mere. Jeg vil ikke skræmme hende væk ved at være for krævende og at hun får fornemmelsen at jeg blot vil have hende så vi kan have samleje.
Uden bedre løsninger i øje har jeg kastet mig over pornografi, men må indrømme at det ikke tænder mig som jeg tænkte det ville. Porno er kedelig, fortællingen eller scenen er urealistisk og der er intet der "hiver" i mig og holder mig interesseret.
Som alternativ prøvede jeg japansk pornografi, navnligt hentai manga og anime. Uden at fatte en brik eller kunne læse hvad der står, udforskede jeg nichén. Det der er forstyrrende er hvad der fangede min interesse og jeg får meget blandede følelser.
Dette bringer mig så til kernen af dette brevkassespørgsmål. Hvad er lovligt og ulovligt porno når vi snakker tegnet/animeret hentai?
Min interesse faldt nemlig ind i den zone der hedder lolicon hvor fiktive tegnede piger som jeg mener er under 18 år har sex med enten ældre eller jævnaldrende figurer.
Jeg har et had/frygt interesse forhold til dette dilemma og finder mig ofte forvirret, beskidt og gak i hovedet når lysten overtager. Vil samtidig pointere at jeg aldrig har eller vil have interesse i virkelige/ægte børn. Jeg synes det er sygt, skamfuldt og uanset hvem der udfører overgreb over børn burde straffes på den hårdeste vis der tillades.
Min bekymring ligger i to faser.
1) Er jeg unormal for at kunne lide sådan noget tegnet pornografi?
2) Gør jeg noget ulovligt for jeg forstår ikke lovgivningen omkring dette og er endda bange for at informere mig yderligere af frygt for at blive retsforfulgt ved ordsøgning i Google!?
På forhånd tak for spørgsmål.
Hilsen Tor

Svar:
Hej med dig
Tak for dine spørgsmål.
For det første vil jeg sige til dig, at dine lyster og fantasier er helt normale. Ligeledes er det helt normalt, at det kan være HELT adskilt fra hinanden, hvad man opsøger pornografisk og hvad man ønsker i virkeligheden. Jeg kan sagtens forstå dit dilemma i og med at overgreb mod børn jo er noget af det værste i denne verden. Men det har ikke nødvendigvis noget at gøre med dine fantasier ud i hentai-universet. Du kan være rolig.
Man kan jo diskutere, om der er et etisk problem i at opsøge/skabe/dele billeder som Lolicon, der på et fantasiniveau fremstiller børn i seksuelle situationer. På et overordnet plan er pornografiske tegnefilm (manga, hentai og lolicons, som du nævner) ikke ulovlige i sig selv. Det afhænger af, om man med rimelighed kan sige, at fantasien forsøger at afbillede en virkelig person. I sådanne tilfælde kan det vurderes som blufærdighedskrænkelse af personen i filmen. Man er også nødt til at skelne mellem personen som skaber indholdet og det publikum som støder på det. Man kan nemlig ikke forvente at folk selv kan afgøre om personen i filmen eller på billedet er skabt ud fra en virkelig person.
Min kollega Pernille har tidligere skrevet her i brevkassen om dette emne, fordi Etisk Råd har taget det op:
Etisk råd kom frem til, at når det handler om virtuel pornografi, kan det kategoriseres som børneporno, når det her er tilfældet: "I de tilfælde, hvor der tydeligt er et konkret og virkeligt barn involveret, og dette uanset, hvordan barnet visualiseres, og der i de specifikke tilfælde indgår direkte seksuelle scener, da er der tale om, at barnet skal beskyttes, hvorfor distributøren ikke kan siges at dække sig under ytringsfrihed, kunstnerisk frihed eller lignende. Tilfælde som disse kan under ingen omstændigheder legitimeres". Så når du spørger, om det vil være børneporno, hvis nogen tegner et barn, der har sex, og tegningen er baseret på virkelige hændelser, men man kan tydeligt se, at det ikke er et rigtigt barn, der er tegnet, så er svaret nej -  det vil ikke være børneporno, når man ikke kan se, at det er en bestemt person, men hvis det er tydeligt, at det er et konkret barn, der er tegnet, uanset hvordan, så vil det være børneporno.
Så:
1) Nej, du er helt normal - og det er helt normalt med nye og "skæve" fantasier
2) Du gør ikke noget ulovligt så længe det, du ser, er ren fantasi i stedet for gengivelse af en virkelig hændelse.
Som jeg læser dit indlæg, kan du være helt rolig.
Vh Jonas