Menstrution
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Jeg er 13 og har haft min menstrution siden jeg var 12, og jeg har haft meget ondt i maven inden min menstrution! Er det normalt, og hvorfor?

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan forstå, at du har haft menstruation det seneste år, og har kraftige smerter inden menstruationen kommer. Først vil jeg sige, at det er helt normalt at have smerter inden menstruation. Faktisk så har over halvanden af alle kvinder smerter inden de får menstruation. Nogle har så stærke smerter at de skal tage smertestillende medicin for at klare det, nogle kan ikke komme i skole de dage hvor smerterne er værst. Det er alt sammen helt normalt.
Man ved ikke helt nøjagtigt hvorfor man får smerter inden menstruation. Man ved, at der dannes flere forskellige hormoner lige op til menstruation, og nogle af dem kan give kramper og sammentrækninger af livmorderen. Livmoderen er en stor muskel, så kramper i livmoderen er ligesom når man har løbet en lang tur og får krampe i sine ben. Når kramperne opstår i livmoderen foregår det inde i kroppen og kan være sværere at håndtere, end hvis kramperne sidder i benet (hvor man kan massere og strække musklen ud).
Det kan hjælpe at bruge en varmepude på lænden eller maven når smerterne kommer.
Det er altså helt normalt at have ondt inden menstruation, men selvfølgelig pokkers generende.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Marie