Brunt udflåd

brevkassespørgsmål

Brunt udflåd

brevkassespørgsmål af
Maja
18 år
Oprettet 3 uger 14 timer siden

Hej! Jeg har haft p-piller i mange år. Men igår d. 9 april startede jeg med at se brunt udflåd blandet med lidt blod, jeg syntes aldrig det har været så slemt som det jeg oplever nu, også fordi der er 6 dage til jeg skal på p-pille pause, har aldrig oplevet det er kommet så tideligt. For 21 dage siden var jeg sammen med min kæreste. Men jeg tager mine p-piller hverdag. Men kan jeg stadig være gravid? Jeg føler også lidt smerte fra mit underliv en gang imellem, men måske jeg bare overtænker… Håber du kan hjælpe :))

Svar:

Kære Maja,

Det er ikke unormalt at ens menstruation indimellem er uregelmæssig, og man derfor får lidt blødning (det brune udflåd er nok "gammelt" blod) uden for ens normale menstruation. Det kan skyldes hormonforstyrrelser, som fx. kan opstå hvis man er stresset. Så det behøver slet ikke betyde, at du er gravid.

Det er ikke særligt sandsynligt, at du er blevet gravid, hvis du har taget dine p-piller dagligt, men det kan jo godt ske i sjældne tilfælde, så du kan jo evt. tage en graviditetstest (de kan fås på apoteket eller i Netto eller lignende), hvis du gerne vil være helt sikker :) Hvis du bliver ved med at have uregelmæssige blødninger og indimellem smerter, kan du evt. kontakte din egen læge.

Smerter og uregelmæssige blødninger eller pletblødninger kan fx. skyldes små, ufarlige cyster omkring æggestokkene. Det kan man se om det skyldes hos en gynækolog, som laver en ultralydsskanning op gennem skeden.

Jeg håber du kunne bruge mit svar.

Mvh. Eva, læge

EvaRs billede
Eva fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål