Anderledes

brevkassespørgsmål

Anderledes

brevkassespørgsmål af
J
17 år
Oprettet 1 måned 4 dage siden

Hejjj. Jeg føler mig anderledes end andre, og sådan har jeg altid følt. Når de andre går til venstre går jeg til højre. Min mor mener jeg har autisme og det synes jeg sgu ik er det fedeste at få at vide. Jeg prøver virkelig mit bedste for at være "normal", altså følge strømmen og sån. Mennesker er jo flok dyr. Jeg har ikke noget imod at være anderledes som sån, men jeg har et par udfordringer. Jeg kan ikk snakke uden at føle jeg bliver kvalt og jeg kan ikke gå nogen steder hen uden at stoppe op 10 gange og være på vej til at vende om. Jeg kæmper virkelig for at få min hverdag til at fungere. Jeg er 17, tager til fester, drikker, hænger ud med venner og sån. Jeg havde sex med en for nyligt. Det var fjerde gang vi havde sex tror jeg nok. Jeg knytter mig ikke nemt til andre mennesker, jeg har bare sex fordi jeg kan lide det ikke fordi jeg kan lide personen jeg har sex med. Nå, men jeg er en meget stille person pga mine udfordringer. Og han synes min stilhed er underligt. Så her kommer mit spørgsmål. Skal jeg fortælle ham om hvorfor jeg er så stille som jeg er eller skal jeg lade være? Det er jo bare sex. Jeg behøves ikke dele min livshistorie med ham. Eller hvad?

Svar:

Hej,

Til en start vil jeg gerne sige, at jeg sætter pris på, at du vælger at dele dine tanker og personlige historie med brevkassen.

Inden jeg prøver at svare på dit konkrete spørgsmål om hvad du skal dele med den her fyr, vil jeg lige dele et par tanker med dig. Først lige kort om det her med at du ikke kan tale uden at føle du bliver kvalt, og at du på andre måder kæmper for at få en hverdag til at hænge sammen. Lige meget hvad årsagen er så tænker jeg at der du oplever må være vanvittigt hårdt, og noget du i sig selv måske skal overveje at. snakke med nogen om, så du kan få nogle værktøjer til bedre at kunne få en hverdag til at hænge sammen. Måske vil det automatisk betyde at du også kan få en bedre forståelse for hvad årsagen er til at du har de her udfordringer, men jeg tænker først og fremmest du har brug for konkrete værktøjer til hvordan du kan tale uden at opleve følelsen af at blive kvalt. Jeg er sikker på at du kan få det markant anderledes med den rette hjælp. Du kan overveje at skrive til vores SMS-chat og dykke mere ned i hvad de her udfordringer kan handle om, og hvordan du kan få hjælp til at skabe en positiv forandring, så udfordringerne bliver mindre.

Jeg vil også gerne dele en tanke med dig, om det du skriver om at føle dig anderledes.

Jeg tænker først og fremmest at det er en følelse, som de fleste kan genkende. Jeg tror det er en af de mest almindelige følelser hos os mennesker, og noget af det vi oftest skriver med unge om. At føle sig anderledes, mærkelig og unormal i forhold til hvordan de oplever andre.  Det skriver jeg ikke for at negligere den følelse du har. Jeg synes bare det er vigtigt at sætte fokus på, hvor mange mennesker der kigger på andre og ser "normalt" og derefter ser på sig selv og ser "anderledes". Jeg mener det handler om at vi kun kan se handlinger og reaktioner hos andre mennesker, og ikke alt det der ligger bag, når vi kigger på andre mennesker. Vi kan ikke se andres tanker og følelser, så når vi oplever at de alle sammen går den samme vej, så kan vi kun høre og føle vores egne tanker og følelser om hvorvidt vi skal gå med, eller gå en hel anden vej. Vi kan ikke vide om mange af dem der går den samme vej, også bærer på indre konflikter og følelsen af ikke at være som de andre.

Det jeg vil frem til er at følelsen af at være anderledes bliver stærkere, hvis man fokuserer på at man netop er anderledes. Du skriver at du egentlig ikke har noget imod at være anderledes, og jeg tænker præcis det er her du skal sætte ind. Fokus på hvordan du er i verden, frem for hvordan andre er. Hvad gør dig glad og hvad giver mening for dig? Jeg tænker det er meget nemmere at være i verden, når udgangspunktet er at du er helt din egen, helt unik, og samtidig meget lig de fleste andre. Hvis du har fokus på at opbygge tillid til dig selv og din egen retning, så handler det ikke om at du er anderledes, eller skal være noget andet. Så kommer det mere til at handle om at finde ud af hvor din måde at være i verden kan spille sammen med andres måde. Helt ligesom det du oplever med relationen til den her fyr. Hvordan får du din måde at være i verden på til at spille sammen med fyrens. Det handler ikke om at du skal ændre din måde at være på, men om hvor meget du skal dele, for at fyren får den nødvendige forståelse for den du er.

Det kan virkelig være svært at vide, hvor meget man skal dele om sig selv, og det er noget, mange kan relatere til. Derfor, vil jeg forsøge at dele et par tanker som jeg håber du kan bruge i dine overvejelser, om hvordan du kan håndtere situationen med fyren.

Det kan være svært at svare på, om du skal dele hele din personlige livshistorie, da det for mange kan være en privat ting man kun deler med sine nærmeste. Jeg vil derfor råde dig til at mærke efter og gøre det du er komfortabel med og som føles rigtig for dig!

Når du nævner "Det er jo bare sex," får det mig til at tænke på, om det er noget, I begge er enige om? Hvis det er tilfældet, og du ikke føler behov for at dele dine personlige udfordringer, så er det helt okay ikke at nævne dem. Hvis din stilhed skaber forvirring eller misforståelse mellem jer, kan du overveje at forklare ham, at du er en stille person af natur, og at det ikke er noget personligt imod ham.

Hvis du føler dig komfortabel med at dele lidt mere af dig selv med ham, kan du overveje at åbne op og forklare, hvorfor du er så stille. Du behøver ikke at dele hele din livshistorie, men du kan give ham en kort forklaring, så han bedre forstår dig som person.

Husk, at det vigtigste er, at du gør det, der føles rigtigt for dig og respekterer dine egne grænser!

Mvh

Camilla

Camilla fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål