Kan jeg få min lillesøster hjem og bo ved lig
brevkassespørgsmål af
N
18 år
Hej jeg er en pige på 18 og bor i min egen lejlighed men jeg ville høre om der er mulighed for at jeg kan få min 9 årig lillesøster hjem og bo ved mig, min lillesøster er i en Plejefamilie, hun har været i flere Plejefamilierne og i en af dem blev hun voldtage og i den nye bliver hun råd af og alt mulig andet. Og her for 5 måneder siden døde vores storebror og nu har jeg fået nok, vores mor har sagt at hun vil godt give samtykke til at jeg får hende hjem og bo ved mig men jeg ville godt vide og det er mulig for om jeg kan

Svar:
Kære N
Det er nogle virkelig svære ting, som både du og din lillesøster har oplevet, og jeg kan godt forstå at du bare har fået nok.
Når din lillesøster bor his en plejefamilie for jeg ud fra at kommunen har vurderet at jeres mor/forældre ikke har haft muligheden for selv at skabe trygge rammer for et godt børneliv. At skulle bo væk hjemmefra sine forældre er i sig selv svært nok, og derfor er det også bare endnu mere urimeligt at hun er så landede i en plejefamilie, hvor hun blev udsat for overgreb. Hvor er det godt at hun er kommet væk derfra, ig samtidig kan jeg tydeligt høre at hun ikke føler sig godt tilpas, hvor hun bor nu.
Jeg kan godt forstå at du gerne vil have din søster hjem til dig og bo. I teorien kan det godt lade sig gøre, men jeg kan ikke sige om det i virkeligheden er det samme. Hvis din mor har forældremyndigheden og hun samtykker til at din søster kan bo hos dig, er det et lille skridt på vejen.
Men når din søster er anbragt i en plejefamilie, så er jeres kommune også involveret, og de vil helt sikkert også have en holdning til hvad der er bedst for din lillesøster, og det er min erfaring at det altid er så enkelt at blive enige. Der er ingen tvivl om at både du og kommunen vil det bedste fir din lillesøster, men der kan være meget forskellige meninger om hvordan man så gør det bedst.
Fordi den slags sager kan være så komplicerede, har jeg et enkelt og meget klart råd. Kontakt Børns Vilkårs bisidder ordning og hør, hvordan de kan hjælpe. En bisidder kan deltage i møder og kommunikation med kommunen, og de bisiddere som Børns Vilkår har har en meget grundigt kendskab til lovgivningen og både din søsters og dine rettigheder.
En bisidder vil spørge mere ind til situationen og kan efterfølgende komme med nogle bud på, hvilken hjælp du har brug for, og hvordan du bedst får den. Du kan læse mere om bisidderen her: https://bornsvilkar.dk/det-goer-vi/bisidning/ eller du kan ringe til dem på tlf.  35 55 55 56 mandag - torsdag kl. 9-16 og fredag kl. 9-15.
Jeg håber at din lillesøster får et godt og trygt hjem, og at det sker snart. Hun er virkelig heldig at have dig som støtte. Det er vigtigt at huske lige meget hvad der sker. Om hun kan bo hos dig eller ej, så er din støtte og din kærlighed uvurderlig for hende, så du gør allerede en enorm indsats.
De bedste hilsner Lukas