Svær at stikke
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Hej, Jeg har været til scanning, hvor jeg fik kontrast. Var meget svær at stikke i. Anæstesilæge med ultralyd blev tilkaldt. Hvad kan være årsagen til at jeg er svær at stikke? Fik skrevet i min journal ar der skulle Anæstesi og ultralyd på hvergang, det var Anæstesilægen der selv sagde det. De snakkede om at nogle blodårer endte blindt. Jeg er ikke overvægtig eller ryger. Er ikke blevet stukket specielt meget i, men dog nok mere end mange andre.

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Det lyder som en lidt besværlig scanning du var igennem.
Du spørger til hvad årsagen kan være til at du er svær at stikke. Det er mig bekendt svært at sige. Som regel er det bare forskelle fra person til person. Hos nogle løber blodårene nærmest uden på huden, mens de hos andre, ligesom dig, er svære at finde. Så der er nok desværre ikke så meget at gøre ved det. Det kan dog nok hjælpe hvis du sørger for at have drukket rigeligt væske inden du skal stikkes i fremtiden og det kan også hjælpe hvis du er godt varm, det er i hvert fald vigtigt du ikke fryser, så trækker blodårene sig nemlig sammen.
Jeg håber at du kan leve med det og ikke får så meget behov for at blive stukket i fremtiden.
med venlig hilsen
Morten