Brunt udflåd
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg er en 13 årig pige og har ikke fået min mens endnu og her idag fik jeg noget brunligt udflåd og jeg ved ikke helt hvad det er søgte på det men der stod bare at det var når ens mens stoppede men har ikke fået min endnu så jeg ved ikke hvad det er

Svar:
Hej,
Mange tak for dit spørgsmål.
Det er helt normalt at man får pletblødninger, uregelmæssige blødninger og udflåd (som kan være brunt), både når man stopper med at have menstruation (når man går i overgangsalderen), men også når man begynder at få menstruation.
Det brunlige udflåd du oplever er derfor helt normalt, og kan betyde at du snart får din menstruation.
Hvis udflådet lugter dårligt eller varer i mere end en uge bør du tale med dine forældre og evt. din læge om det. Hvis du har haft ubeskyttet sex er det også vigtigt at du bliver testet for kønssygdomme.
Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du selvfølgelig velkommen til at skrive ind igen.
De bedste hilsner
Morten
Læge