Brun udflåd
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej, jeg er en pige på 13 år. Jeg har haft udflåd i 12 1/2 - 3 år. Jeg har ikke fået min mens. Jeg er ok udviklet og tror snart jeg får min mens. Men det er sådan at i forgårs havde jeg sådan noget helt brunt udflåd. Jeg kigger så ned og ser at der ryger noget hvidt udflåd blandet med noget rødbrunt ud. Jeg havde det ikke i går, men fik det så igen i dag. Jeg ved ikke om det kunne være min mens. Min mor fik det da hun var 14 år og det bliver jeg om en måneds tid. Mine forældre er skilt så hvis jeg får mens hos min far hvordan fortæller jeg det så? Jeg syntes det ville være rigtig akavet og skulle sige det til ham. Så jeg tænkte på om jeg kunne få min mor til at skrive det hvis det skulle ske?
Jeg håber i har mulighed for at svare på dette spørgsmål. Tak på forhånd.

Svar:
Hej med dig!
Uden at jeg kan sige det med sikkerhed, så kan det godt lyde som om, at det er noget begyndende menstruation. Menstruation er i hvert fald tit lidt mere rødbrunt og udflådsagtigt i starten, og det kan også være enormt uregelmæssigt, hvilket ikke er farligt eller unormalt. Hvis det bliver ved med at komme, så kan det være en god idé at tage et menstruationsbind på, så du slipper for at skulle skifte undertøj hele tiden.
Du spørger også ind til, hvad du skal gøre, hvis du får det hjemme hos din far, og jeg kan godt forstå, at du tænker, at det vil være lidt akavet at skulle fortælle ham det. Sådan tror jeg, at mange piger har det, når de får deres menstruation, men det kan være godt at huske på, at menstruation ikke er forkert, unormalt eller ulækkert. Det er en naturlig og vigtig del af din udvikling, og din far ved godt, hvad det er. Så det er helt okay bare at sige det, som det er. Så behøver du jo ikke have en længere samtale med ham om det, hvis du ikke har lyst til det. Det er også okay at sige, "hey far, jeg har fået menstruation, og det er nok noget, jeg helst bare vil snakke med mor om". Så kan det godt være, at du lige skal have et lift til en butik, hvor du kan købe en pakke bind, men så behøver det som sagt heller ikke være mere.
Du kan også som du selv foreslår, skrive eller ringe til din mor og så fortælle hende det, hvis du virkelig ikke har lyst til selv at gøre det. Det er helt okay, og du skal gøre det, som du har det godt med. Hvis du er rigtig nervøs for det, så kan det også være en mulighed at snakke med din mor om det inden. Så kan hun måske give dig nogle bind med, når du skal hjem til din far, så du har dem, hvis nu du får din menstruation.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt på vej. Husk at menstruation er naturligt, og det er ikke noget, man skal være pinlig over eller skamme sig over. Det kommer, når det kommer, og det er en del af din udvikling.
De bedste hilsner
Amanda