Alders forskæl

brevkassespørgsmål

Alders forskæl

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 4 år 4 uger siden

Hej, jeg er begyndt at skrive med en pige som er nogen yngrer end mig, hun bliver snart 14 og jeg bliver snart 16, vi har meget til fælles og snakker godt og snakker flirtende og upassende men jeg holder igen fordi jeg jo ved af dine seksuelle lavalder er 15. Jeg ved selvfølgelig at jeg nok ikke bliver anklaget for at være pedo men er der noget moralsk forkert ved at vi flirter og hvis der eventuelt sker noget? Vil bare have en mening jeg kan forholde mig til fordi jeg ser mange yngre piger blive udnyttet af 16-17 årige som bare vil manipulere dem eller have let sex og så får de små teenage piger en rigtigt dårlig start med forhold og ønsker bestemt ikke at blive sat i den bås da jeg er MEGET imod det og nærmest bliver rasende af at tænke på at det sker. Jeg er meget splittet fordi jeg synes ordsproget kærlighed har ingen grænser eller kærlighed har ingen alder er smukt og poetisk men på samme tid synes jeg at når man er i de yngre teenage aldre er man ikke gammel nok til helt at vide hvordan man føler. Håber nogen kan give mig en anden vinkel at se det fra.

Svar:

Hej med dig,

Hvor er det dejligt at se, at du gerne vil den pige du flirter med det bedste, og at du sørger for at have både dig selv og hende med hele vejen.

Det vigtigste, når man begynder at indlede en flirtende og intim relation er, at begge parter er med på den, og at begge parter er trygge ved og okay med det, der sker. Loven om den seksuelle lavalder er ikke skabt for at ramme kærestepar (eller flirtende), hvor den ene er 14 og en anden er 16. Loven er netop lavet, som du også selv påpeger, for at undgå, at børn og unge teenagere bliver udnyttet af voksne og ældre teenagere. Så alder er ikke den eneste faktor man kigger på. Det, der er ligeså vigtigt, er om der er tale om en ligeværdig relation.

Med "en ligeværdig relation" menes en relation, hvor begge parter er på nogenlunde samme modenhedsniveau, begge parter har lige meget at skulle have sagt i relationen og begge parter er lydhør over for sine egne og den andens behov. Så hvis du oplever, at disse tre ting kendetegner jeres relation, så kan jeg ikke se, at der skulle være noget hverken etisk, moralsk eller juridisk forkert i det. Og jeg tror roligt du kan følge din mavefornemmelse i denne situation.

Men hvis du er i tvivl om, hvorvidt disse tre aspekter kendetegner jeres relation, så synes jeg du skal spørge pigen. Tag en snak med hende om, hvordan hun oplever jeres relation, om hun er med på den, og om hun føler I er ligeværdige. Hvis hun har den samme oplevelse som dig, så burde I være good to go.

Jeg håber du kan bruge det, og at det giver mening,

Mange hilsner,

Siv

Sivs billede
Siv fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål