Celleforandringer

brevkassespørgsmål

Celleforandringer

brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Oprettet 4 år 6 måneder siden

Hej Cyberhus.

jeg var til mit første (rutine) celleskrab fordi jeg blev 23. Jeg fik ad vide jeg har celleforandringer og high risk hpv. Jeg blev derfor blevet henvist til sygehus og hvor de lavede biopsi osv og jeg skal til sygehuset igen. De celleforandringer jeg har er moderadte.

Men jeg forstår ikke hvordan jeg kan have high risk hpv når jeg som teenager blev vaccineret? Jeg havde ikke været seksuelt aktiv inden vaccinen. Jeg tude ikke engang “lege” med mig selv eller stikke en tampon op før jeg blev 19-20 år, altså flere år efter vaccinen.

Svar:

Hej,

Vaccinen, som indgår i børnevaccinationsprogrammet giver kun mod ni typer af HPV, der er samlet er årsag til næsten 90% af tilfældene. Der er altså stadigvæk typer af HPV, som ikke dækkes af vaccinen, hvilket også kan være forklaringen på din situation. Jeg håber at dette var svar på din spørgsmål, og jeg ønsker dig alt det bedste.

Mvh Niclas, læge

Niclass billede
Niclas fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål