Menstruation
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg fik min første menstruation da jeg var 13 og den har faktisk været regelmæssig siden day one. Indtil for et halvt år siden. Nu har jeg både prøvet at den kommer med kun to ugers mellemrum, og at den er sprunget en måned over. Hvad kan der være galt. Jeg er ikke seksuelt aktiv og har aldrig været det. Jeg er lidt bekymret.

Svar:
Kære du
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du bliver bekymret, når noget så regelmæssigt pludseligt ændrer sig.
Der kan være mange årsag til udsving i menstruationer som livsstilsændringer, vægttab/øgning, kroniske sygdomme, ydre stress i fx uddannelsesmæssigt regi.
Sandsynligheden er nok, at der ikke er en fysisk forklaring der kan måles på, men er du vedvarende bekymret og generet af det, er mit bedste forslag, at du kontakter egen læge, der kan vurdere om du skal henvises videre til en gynækolog.
De bedste hilsner
Eva