Blå mærker

brevkassespørgsmål

Blå mærker

brevkassespørgsmål af
Sif
22 år
Oprettet 1 år 2 måneder siden

Hejsa! Jeg opleve, at jeg får meget nemt blå mærker. Af og til kan jeg godt have slået mig lidt, og så kender jeg trods alt årsagen, men oftest oplever jeg blå mærker, primært på arme og ben, men det hænder også andre steder på kroppen, uden at jeg har slået mig. Jeg har lige for tiden blå/grønne/gule mærker ca. 10 forskellige steder (2 på den ene arm og resten på benene) hvoraf kun ét af dem skyldes at jeg rent faktisk har slået mig (hvad jeg ved af)… Kan der være nogen bestemt årsag til det? Hvad kan det skyldes? Kh. Sif

Svar:

Kære Sif

Mange tak for din besked. Det problem du beskriver, er en meget hyppig henvendelsesårsag i en almen lægepraksis. Det er dog utrolig sjældent sjældent at det bunder i sygdom.

Der findes sjældne blødersygdomme, som er årsagen i yderst sjældne tilfælde, men det er højest usandsynligt, hvis ingen af dine forældre har disse sygdomme og hvis dit blod iøvrigt størkner normalt. I andre sjældne tilfælde kan et lavt antal blodplader være årsagen, men det er igen yderst sjældent. Dette kan man måle ved en blodprøve ved din egen læge, hvis egen læge vurderer, at der er behov.

Grunden til at dine mærker har forskellige farver er, at farven på et blåt mærke ændrer sig over tid - nogle mærker er altså ældre end andre og har derfor forskellig farver.

Jeg er ikke bekymret ud fra din historie, men du kan henvende dig til din egen læge, som kan se mærkerne og vurdere, om man skal undersøge det nærmere.

Mvh Hjalte, læge

hjaltes billede
Hjalte fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål