Ekstremt tør hud
brevkassespørgsmål af
Sofia
17 år
Jeg har et stort problem hver eneste vinter. Mine hænder bliver helt sindssygt tørre, og røde. De gør ondt og jeg synes ikke rigtig der er noget creme der hjælper. Det gør også virkelig ondt at smøre dem ind. Hvad kan jeg gøre?

Svar:
Hej Sofia
Det er meget normalt at få tørre hænder om vinteren, fordi luften er så tør, så du er ikke den eneste med det problem.
Det der hjælper er at smøre hænderne ind med en fed creme, som har et højt indhold af fedt - over 60%. Kan fx anbefale den creme der hedder Locobase Repair eller Locobase Protect.
Dernæst er det vigtigt, at selvom det gør ondt i starten at smøre hænderne ind, så skal du gøre det morgen og aften alligevel. Der vil ikke gå mange dage, før der allerede føles bedre og ikke gør ondt længere. Jeg synes du skal give det et forsøg og se om det ikke hjælper - det gør det hos langt de fleste.
Hvis ikke det hjælper og hænderne bliver ved med at være røde og gøre ondt, så må du tage til din egen læge og blive undersøgt for om du kunne have noget håndeksem.
Hilsen Lykke.