Blowjobs
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Cyberhus
Jeg kan virkelig ikke fordrage tanken om at skulle give et blowjob til en fyr. Det væmmer mig ekstremt meget hver gang jeg tænker på det, nogle gange så meget at jeg får det fysisk dårligt af det. Er ret sikker på at denne væmmelse stammer fra en ubehagelig episode jeg havde som barn, hvor en ældre mand prøvede at tvinge mig til at give ham et blowjob og var meget tæt på at lykkes med det. Jeg har snakket med adskillige dygtige psykologer omkring episoden siden da, og haft en utrolig forstående og søttende familie, så den dag i dag er jeg heldigvis kommet mig nogenlunde over det.
Nu er jeg jo så nået i den alder, hvor alting begynder at blive meget fikseret på sex, især i min vennekreds. De fleste af mine veninder har allerede mistet deres mødom. Sådan noget som blowjobs, handjobs, osv, er noget som de alle mener at man bør gøre for sin kæreste, ellers er man "kedelig" og "utaknemmelig". Selvom de fleste af dem ikke kender noget til episoden fra da jeg var lille, har jeg flere gange gjort udtryk for min væmmelse ved især blowjobs, hvor jeg hver gang enten er blevet gjort lidt grin med, eller blevet fortalt at jeg "nok bare er lidt umoden af min alder". Det der tidligere er sket i min fortid er en meget privat ting for mig og meget hårdt at snakke om, derfor er der kun en håndfuld mennesker der kender til det. Jeg har derfor heller ikke den store lyst til at skulle dele oplevelsen med alle og enhver, bare for at få dem til at respektere mine holdninger til det. Især fordi at der allerede er to af mine veninder jeg har kendt siden barndommen, som kender til episoden. Alligevel forsvarer de mig aldrig på nogen måde hver gang jeg bliver nedgjort af de andre. Nogle gange bidrager de endda med de nedladende kommentarer.
Alt dette er noget der frustrerer mig virkelig meget, ved bare ikke rigtig hvad jeg skal gøre ved det. Men nogle gange bliver jeg så samtidig også i tvivl, om der mon er noget sandhed i det de siger. Har ikke nogen kæreste, men når jeg tænker over det kan jeg jo godt se, at det måske er lidt utaknemmeligt hvis ens kæreste gør alt muligt for at tilfredsstille en, men man så ikke giver ham noget igen, andet end "normal sex". Og det er der at jeg bliver lidt ked af det over det og nærmest på forhånd får dårlig samvittighed, fordi jeg virkelig ikke ved om det nogensinde er noget jeg kommer til at få lyst til. Ved som sagt ikke hvad jeg skal gøre, og om mine holdninger til blowjobs er acceptable, eller om jeg virkelig bare ikke er "moden nok" endnu?

Svar:
Kære du.
Det lyder som en rigtig ubehagelig oplevelse du har haft som barn, som jeg godt kan forestille mig er noget, der kan følge en senere i livet, så det er rigtig godt at høre, at du har snakket med både professionelle og din familie om det. Virkelig godt!
Jeg kan godt forstå, at du stiller dig selv de her spørgsmål, nu hvor det er begyndt at fylde meget i din vennegruppe, og når du møder den reaktion, som du gør fra dine venner. Jeg vil gerne slå fast, at der ikke er noget rigtigt og forkert ift. hvad man seksuelt har lyst til at gøre, ligesom der heller ikke er nogle seksuelle ydelser, man bør gøre for en partner. Det er rigtig vigtigt, at man kun gør de ting, som man selv har lyst til at gøre, for sex og seksuelle aktiviteter, som man kan sige et blowjob er, er meget intimt, og det kan derfor være meget sårbar, så ens grænser kan hurtigt blive overskredet,  hvilket både kan være ubehageligt og traumatiserende i værste tilfælde. Så jeg tænker slet ikke, at din manglende lyst til potentielt at give et blowjob handler om, at du er umoden, men måske netop det modsatte. At du faktisk er god til at mærke, hvor dine grænser går eller kunne gå, hvis du stod i situationen. Og det er en rigtig god og vigtig egenskab at have. Og den er særlig god, når man begynder at eksperimentere med det seksuelle. For der findes mange forventninger til, hvad man bør gøre for en partner, eller hvilke erfaringer man skal gøre sig hvornår. Det lyder i hvert fald til at være noget, der lever i bedste velgående i din vennegruppe. Og det kan være rigtig svært ikke bare at følge med strømmen og mene eller gøre det, de andre gør og siger. Det kræver mod at sige fra og have en anden holdning end flertallet. Så jeg synes det er så sejt, at du siger din mening, og det håber jeg, at du vil blive ved med at gøre, selvom det måske får nogle negative reaktioner.
Det er ikke til at sige, om du vil have det anderledes med det, når du får en kæreste på et tidspunkt. Det giver god mening, at du forbinder det at give et blowjob med noget ubehageligt, når du har været udsat for det, du har. Og selv hvis du ikke havde haft den oplevelse, så ville det stadig være okay, hvis du væmmes ved det. Vi er alle forskellige, og det er forskelligt, hvad man har lyst til og finder attraktivt og tiltrækkende. For mange handler sex om noget intimt, man deler med en anden man holder af og elsker. Og det kan være, at du har lyst til at gøre det med den helt rigtige person, og måske ikke. Hvis en kommende kæreste eller flirt synes du er kedelig, hvis du ikke vil give et blowjob, eller synes du bør gøre noget til gengæld for det han gør for dig, så vil jeg mene, at sådan en person ikke respekterer dine grænser, og det er ikke en person, der er god for en.
Jeg kan godt forstå, at du er meget frustreret over den reaktion du får fra dine venner. Og særligt fra de to, som kender til episoden fra da du var barn. Jeg gætter på, at de ikke er ligeså modige som dig, og tør at mene noget andet end flertallet eller dem, der fylder mest. Det kan være rigtig skuffende at opleve. Jeg er enig med dig i, at du ikke burde bruge din oplevelse som barn som argument for, hvad du har og ikke har lyst til at gøre seksuelt. Det burde ikke spille en rolle, da dine synspunkter og holdninger burde bliver respekteret uanset. Men det gør det ikke. Og det synes jeg siger mere om dine venner end dig. Men ens veninder skulle gerne være nogle, man trygt kan tale med om alt, og hvor man lytter til hinanden og er åbne overfor hinanden. Og jeg kunne forestille mig, at det også kunne påvirke dit generelle syn på din veninder, og måske hele dit forhold til dine veninder, at de reagerer sådan overfor dig, når I taler om det her emne? I så fald er det rigtig ærgerligt at dine veninder er sådan her overfor dig, hvis det er nogle personer, du har det god med ellers. Men uanset så tænker jeg, at det vil være godt, hvis du taler med  dine veninder om, hvordan du har det med det her. Altså have en generel snak om, at du oplever at de ikke respekterer dine holdninger, bare fordi de er anderledes end deres. Hvis man man kun må have en holdning om noget, som man har oplevet, så er der rigtig meget, man ikke må udtale sig om, og det kan ikke være helt rigtigt. Man kan stadig gøre sig nogle overvejelser og refleksioner selvom man ikke selv har været igennem det, man taler om. Det gætter jeg på, at dine veninder også gør. Det kunne måske også være en mulighed først at tale med dine to tætte veninder om, hvordan du oplever det i din vennegruppe, når I taler om det her, og hvad det gør ved dig, at de ikke bakker dig op, og nogen gange kommer med nedladende kommentarer, for det er bare ikke okay. Det kan måske gøre det nemmere at tale med hele vennegruppen om det, hvis du først har snakket med dem om det, og måske får deres opbakning. Uanset synes jeg, at det er vigtigt at du siger fra overfor dine venner, hvis du har mod og overskud til det, selvom det ikke er det nemmeste at gøre. Men ved at gøre det, viser du også overfor dig selv, at du fortjener og kræver at blive respekteret, og ikke gjort grin med, og det er en rigtig god følelse (efterfølgende), når man står op for sig selv og viser hvor ens grænser går.
Så for at opsummere og svare på dit spørgsmål: Dine holdninger til blowjobs er acceptable! Jeg håber, at mine tanker kan hjælpe dig lidt på vej ift. hvordan du kan håndtere situationen med dine veninder, og kan give dig lidt ro i sindet.
De bedste hilsner
Laura