Forvirret forelskelse

brevkassespørgsmål

Forvirret forelskelse

brevkassespørgsmål af
Tobias
14 år
Oprettet 4 år 2 måneder siden

Hej Cyberhus. For lang tid siden i 3. Klasse "opdagede" jeg denne her pige, og lige siden har jeg altid været en smule vild med hende. Det har altid været i stigende eller faldende grad at jeg har været vild med hende. Jeg går i ottende klasse nu. Her på det sidste er jeg virkelig blevet mindet om mine følelser for hende, da jeg er blevet hendes side-makker. Hver gang jeg ser hende for jeg næsten et "sug" i maven. Jeg har opdaget at hun ikke er specielt god til at koncentrere sig i timerne og tit piller ved et eller andet, så jeg har med vilje taget hoppebolde eller magneter med i mit pennalhus som hun kan låne. Jeg suger alt opmærksomheden til mig. Nogle gange er jeg også blevet en smule såret eller vred på hende og så har jeg prøvet at være kold og ligeglad overfor hende... Men hun har næsten altid haft mindst halvdelen af min opmærksomhed i timerne. Ingen af mine venner ved noget om dette OVERHOVEDET, og jeg tror ikke engang at der er nogle der har færten af det. Jeg kan godt finde på at rødme meget hvis der er nogle der siger at jeg er forelsket i hende for sjovt, men ellers tror jeg ikke at jeg viser mine følelser særlig meget. Nogle gange kan jeg godt lade som om at jeg ikke kan lide hende over for mine venner, ved fx at sige 'hun er mega irriterende eller "Øv" hvis jeg kommer i gruppe med hende men inden i så jubler jeg faktisk. Hun siger også for det meste også øv når hun kommer i gruppe med mig da hun tror at jeg har det på samme måde som hende, men jeg bliver faktisk såret meget af det. Jeg ved ikke hvordan mine venner ville reagere hvis man gik hele vejen og blev en slags kærester? Jeg har ikke en chance for at score hende men nok nærmere en chance for at fortælle hvordan jeg har det og få det ud af verdenen? Måske er der en måde at glemme det og komme videre? Jeg ved det ikke. Undskyld for komma og punktum fejl? Hilsen Tobias På forhånd mange tak

Svar:

Kære Tobias!

Jeg kan høre på det hele, at du nok er blevet ramt lidt af Amors Pil, og at du ikke rigtig ved, hvordan du skal gribe det hele an nu. Og det er meget almindeligt, måske specielt hvis det er første gang, at man sådan kan mærke, at man har fået følelser for en anden, fordi så er det virkelig en helt ny verden af forvirring og følelser og tanker, som åbner sig for en!

Du skriver, at du ikke viser dine følelser særlig meget, og at du tit lader som om, at du ikke kan lide den her pige. Jeg forstår godt hvorfor, at du gør det, fordi det betyder, at du ligesom kan beskytte dig selv fra at blive såret, eller fra hvis nogle kunne finde på at drille dig lidt med det. Men jeg tænker måske, at det gør det rigtig svært at komme videre, hvis det er det, som du ønsker. Min tanke er ligesom, at hvis man aldrig får prøvet de her følelser af og set, om der er en chance, så vil man altid gå og tænke "hvad nu hvis". Og jeg tror bare, at det er helt vildt svært at slippe de følelser helt, fordi det altid vil nage omme baghovedet, "hvad nu hvis, jeg havde handlet på dem?".

Derfor tænker jeg, om det måske kunne være en idé ligesom du selv er inde på at prøve at handle lidt på dem for at se, hvad det kan lede til? Det behøver selvfølgelig ikke betyde, at du skal erklære din kærlighed. Du kan også bare starte med at se, hvad der sker, hvis du f.eks. ikke lader som om, at du ikke kan lide hende, og måske smiler til hende engang imellem eller spørger ind til hendes liv og interesser? Ligesom starte lidt i det små og bare se, hvordan hun reagerer? For du nævner det her med, at hun f.eks. også siger øv og sådan, når hun kommer i gruppe med dig, og at det sårer dine følelser. Men det kan jo f.eks. være, at hun reagerer, som hun gør, fordi hun også er bange for at blive såret. Det er ikke sikkert, men det er en mulighed, som det måske kunne være en god idé at udforske, hvis du har mod på det.

Det kan også være, at du har en god kammerat eller to, som du godt ville turde fortælle det til, som så kan hjælpe dig med at finde ud af det. Måske de kan snakke lidt med hende for dig og ligesom være dine ører, så du kan få en lidt bedre fornemmelse af hende, inden du selv prøver at åbne lidt overfor hende?

Jeg forstår godt, at det kan lyde lidt skræmmende at skulle prøve at åbne op, men husk på at det ikke er forkert eller mærkeligt eller noget, man skal skamme sig over. Det er helt naturligt at få følelserne for andre, og hvis dine venner eller klassekammerater ikke forstår det, så er det nok bare, fordi at de ikke selv har oplevet det endnu. Men det skal nok komme, og indtil da er det okay at være den, som viser de andre, at man skal stå ved sine følelser og ikke skamme sig over dem.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar! Mega meget held og lykke med det hele!

Mange knus

Amanda

Amandas billede
Amanda fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål