Blod og brunt udflåd efter sex
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej, Jeg havde sex natten mellem søndag og mandag, jeg ser bagefter at der er lidt blod på kondomet og friskt blod da jeg tørre mig efter at have været på toilettet. I løbet af hele mandag bløder jeg stadig, og der er en blanding af frisk blod der drypper ned i toilettet, kun blod på papiret og brunligt udflåd - jeg har forsat brunligt udflåd i dag tirsdag… Jeg tænkte umiddelbart bare det var en rift da jeg ikke tideligere har blødt under sex, men jeg lavede den fejl at google lidt og kunne læse mig frem til at det også kunne være kræft og lignende. Burde jeg søge læge selvom det er første gang jeg bløder efter sex, eller regne med det bare er en rift og vente og se om det sker igen?

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå du har haft noget blødning efter samleje, det vi kalder kontaktblødning i lægesprog, og ønsker vejledning omkring hvordan du skal håndtere til.
Der kan være mange årsager til kontaktblødning, langt de fleste er helt banale og ufarlige, som f.eks en rift, som du selv er inde på. Andre årsager kan være at man har lidt sart slimhinde (ektopi), men det kan også være en seksuelt overført sygdom som f.eks klamydia eller mycoplasma. I ekstremt sjældne tilfælde kan det være celleforandringer som kan blive til kræft. Af denne grund er den generelle anbefaling at man ses af læge for at være på den sikre side.
Det er derfor også min anbefaling, men risikoen for at det er noget farligt er altså meget lille, så håber ikke du bliver alt for bekymret.
Jeg håber du kan bruge mit svar og at der bare er tale om en ubetydelig rift, det tror jeg.
Med venlig hilsen
Morten