Blod i seng
brevkassespørgsmål af
Emilie
15 år
Hejsa. Jeg er en pige på 15 år, som er begyndt at se en dreng rigtig meget. Vi har sovet sammen virkelig mange gange nu, hvor der ikke rigtig er sket nogte som helst. Her i går sov jeg så hos ham, hvor vi havde sex og hyggede os vildt meget. Det er mere end et år siden jeg sidst har haft sex, og jeg var derfor lidt nervøs for om jeg kunne finde på at bløde eller lign.
Da vi så vågnede næste morgen, så kunne jeg godt se at der var noget på lagenet. Men det lignede ikke blod, mere brunligt i det. Som om at jeg har haft udflåd eller noget i den stil. Vi skulle hurtigt ud af døren, og han nåede slet ikke at se det. Men jeg sagde sådan til ham at jeg havde et sår på mit ben, som havde blødt lidt på sengen så han ikke tænkte ad. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre nu, for han er væk de næste 2 dage, og når han så kommer hjem ser han det nok højest sandsynligt. Jeg synes det ekstremt pinligt, og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. For han ved nok godt at det er mig, når jeg sagde det med mit ben. Hvilket nok var en dum ide at jeg sagde. Hvad skal jeg gøre, for vi har en aftale den dag han kommer hjem?
Skal jeg spørge ham om jeg må tage hjem til ham mens han er væk de her 2 dage, fordi jeg har glemt noget og så fjerne det? eller hvad skal jeg gøre

Svar:
Hej med dig,
Jeg kan se, at du har skrevet ind for 4 dage siden, og derfor antager jeg, at din fyr allerede er kommet hjem og har set lagnet. Derfor vil jeg ikke gå så meget ind i den del af dit spørgsmål.
Skønt at du har fundet en sød fyr, som du har det godt sammen med. Det brunlige på lagnet kan sagtens være blod fra en lille blødning, da I havde sex. Blodet kan både være rødt og brunligt og kan være far en lille rift. Det er helt normalt, og hvis du ikke har haft ondt, blødt mere eller pletbløder udenfor din menstruation, er der ikke noget at være bekymret over. Hvis du ofte oplever det, vil jeg råde dig til at gå til lægen for lige at få tjekket, at alt er som det skal være.
Jeg kan godt forstå, at du synes, det kan være pinligt, men mit råd vil klart være at sige sandheden, hvis det skulle ske igen. Jeg tænker, at I begge har nydt at have sex, og at det har været en dejlig oplevelse, og når man har sex, kan der opstå små blødninger. Det er ikke noget at skamme sig over, eller noget som er ulækkert, og det bør din fyr heller ikke tænke. Selvom det kan være lidt svært lige at få det sagt, er der ikke andet for. Du behøver ikke sige andet end "hey, jeg kan se, at der er lidt blod på lagnet, så du bør nok vaske det", og hvis han så spørger, hvor det kommer fra, så må du forklare det.
Hvis du en anden gang står i en situation, som kræver et hurtigt svar, vil jeg anbefale dig at bruge enten vores chat, som har åbent tirsdag, onsdag og torsdag fra kl. 18-21, eller vores sms-rådgivning, hvor du får et svar indenfor 24 timer.
Jeg ønsker dig alt det bedste,
Venlige hilsner
Jeanette