Cutting
brevkassespørgsmål af
Clara
14 år
Hej cyberhus Jeg har gennem en lang periode cuttet mig selv med en blyant spidser kniv Jeg synes bare det er mærkeligt at kalde det selvharm da jeg kun gør det fordi det føles godt jeg gør det ik når jeg er ked af det og så noget ligesom andre men bare fordi det er rart er det forkert?

Svar:
Kære Clara
Hvor er det godt du skriver, og spørger til selvskade.
For ja, det du beskriver, er selvskade. Der kan ligge rigtig mange grunde bagved, at man begynder at gøre skade på sig selv, på den ene eller den anden måde.
Hvad mon gør, at du synes det er rart? Hvad giver det dig mon, når du vælger at skade dig selv?
Du skriver du ikke er ked af det, når du gør det, men alligevel vælger du at gøre det, og der kan ligge mange ting bagved, også som ikke behøver være ked af det hed. Det kan fx være hvis man føler sig stresset, at det kan give en ro. Nogle unge med autisme, gør det også, igen fordi det kan give dem en ro i kroppen, så de kan mærke sig selv anderledes. Og jeg tænker måske, at du på en eller anden måde får kontakt med dig selv når du gør det?
Du spørger om det er forkert. Dertil vil jeg sige, at det er aldrig forkert at finde nogle strategier der kan gøre noget hjælpsomt for en, men det er ikke hensigtsmæssigt at gøre skade på sig selv, da det kan føre til en stærk afhængighed som er svær at komme ud af, ligesom det med tiden kan blive værre og værre selvskade.
Derfor vil jeg anbefale dig, at du prøver at få talt med nogen, så du måske kan blive klogere på dig selv, hvorfor du mon er startet med denne strategi?
Aller helst vil jeg anbefale dig, at du taler med nogle af de voksne der er omkring dig, dine forældre, lærerer eller en anden voksen du er tryg ved. Jeg ved dog også, at det kan være enormt svært at turde, og derfor vil jeg give dig nogle anonyme muligheder til en start, hvor du kan få en snak om det i trygge rammer, og måske blive mere klar til at tale med nogle voksne omkring dig.
Først er der www.gruppechat.dk hvor du i et anonymt rum, kan chatte med andre unge sammen med en rådgiver. Der er forskellige grupper hele tiden, og fri chat. Her kan det give mening at tale om hvordan du går og har det og hvad der mon gør du startede med at selvskade.
Dernæst er det muligt fx her på cyberhus at sms'e til smsrådgivningen og få en anonym snak med en rådgiver via sms. Du er helt anonym her og ingen kan se dit nr.
En sidste mulighed jeg vil give dig med, er www.headspace.dk hvor du både kan chatte ind, men det jeg helst vil anbefale hos dem, er at kontakte et lokalt center, hvis der er et tæt på dig, og få nogle samtaler hos dem. Det er gratis og du har mulighed for at være anonym selvom de kan se dig. Du er ikke forpligtet til at fortælle din alder eller navn.
Når jeg ønsker at du skal tale med nogen, er det fordi det ikke er noget du skal gå alene med. Heller ikke selvom du oplever, at du ikke skader dig selv, når du er ked af det, men fordi du synes det er rart. Det vil være bedst, hvis du kan finde andre ting, som ikke er skadelige for dig at gøre.
Og til aller sidst, vil jeg gentage, at det er ikke forkert at selvskade. Men det kan være uhensigstmæssigt!
Mange hilsner Rose