Søvn problemer.
brevkassespørgsmål af
En træt dreng
15 år
Hej De sidste par uger / måneder har jeg haft et problem værd nat. Problemet er at de sidste mange natte har jeg ligget og set Youtube midt om natten.(for det meste til kl 4 om natten) Og har svært ved at ligge telefonen væk. Værd nat vil jeg gerne sove men kommer altid til at trække telefonen frem for at se youtube Det har resulteret i at jeg er begyndt at være meget træt værd morgen, og svært ved at holde mig selv oppe Ville høre om i har nogle ideer til at man kunne stoppe med at være små "afhængig" af sin telefon Tak på forhånd - hilsen træt dreng

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå, at du er rigtig træt om morgenen og har svært ved at holde dig oppe, når du falder så sent i søvn. Det er ikke så godt for dig i længden, og derfor er det godt, at du søger råd til, hvordan det bliver lettere for dig at lægge telefonen væk om aftenen.
Jeg forstår godt, at du gerne vil være bedre til ikke at bruge din mobil. Det kan handle om, at man ikke er rigtig træt, når man lægger sig i seng, at man har brug for at blive stimuleret, afledt og/eller underholdt, og det kan også være telefonen, der holder dig vågen og signalerer til din hjerne, at det ikke er sengetid. Det kan også handle om noget helt andet, og hvis du ikke er helt klar over, hvad der er på spil i dit tilfælde, så vil jeg råde dig til at starte med at tænke lidt over, hvad det er for et behov, telefonen opfylder. Jeg vil forsøge at komme med nogle råd til, hvordan jeg tænker, at du nemmere falder i søvn om aftenen, og hvordan du kan hjælpe dig selv til at have mindre behov for din mobiltelefon, før du skal sove.
Jeg tænker, om det måske som udgangspunkt var en god idé at gå lidt tidligere i seng? Jeg ved selvfølgelig ikke, hvornår du normalt går i seng, men jeg tænker, at du nok bruger nogle timer fra du går i seng, og til du reelt falder i søvn. Det kan være svært at "fjerne" de timer fra din rutine, hvorfor jeg i stedet vil råde dig til at starte din aftenrutine tidligere og samtidig forsøge at forkorte din telefontid en lille smule.
Jeg tænker, at du kan prøve at danne nogle helt klare aftenrutiner og gentage dem hver aften, det vil måske virke for dig. Når man skaber en rutine om aftenen, der altid kommer lige inden, man skal sove, så vænner man faktisk sin krop til at forstå, at "når disse ting sker, så skal jeg blive træt, for om lidt skal jeg sove". Eksempler på aftenrutiner kunne fx være et aftenbad, lidt rolig musik, lidt læsning eller noget andet roligt uden skærm. Hvis det er muligt for dig, så er det også en god idé, at du først går ind i din seng, når det reelt er ved at være sengetid. Så forstår din krop, at når du er i sengen, så er det, fordi du skal sove, og den vil automatisk blive mere træt. Det kan selvfølgelig være svært, hvis man ikke har mulighed for at være andre steder.
I forhold til din problematik med ikke at være frisk om morgenen, tænker jeg, at det er vigtigt, at du holder fast i at stå op, selvom du er træt. Hvis du bliver liggende i sengen, vil du lade din krop vide, at sengen er et sted, man bare ligger og hygger sig. Så vil det altså være sværere for dig at få din krop til at forstå, at sengen betyder, at man skal sove. Hvis du bliver liggende og i stedet sover videre, så risikerer du at få vendt din døgnrytme helt om, og det kan også være forklaringen på, at du ikke kan sove om aftenen, du er ganske enkelt ikke træt, da du har sovet de timer, du havde brug for ved ikke at stå op.
I stedet for at bruge din mobil og for at komme af med din "afhængighed", så tænker jeg, at du skal se, om du kan finde samme eller lignende underholdning et andet sted. Her vil jeg anbefale en bog eller noget andet, der fanger din opmærksomhed og som samtidig virker trættende. En mobiltelefon har indbygget noget blåligt lys, som faktisk er med til at holde os vågne, og derfor er det rigtig uhensigtsmæssigt at bruge telefonen op til et time før sengetid. Se om du måske kan lade telefonen ligge et andet sted end hos dig i sengen. Det kan være at den skal være i et helt andet rum. Det kræver træning og er helt sikkert udfordrende i starten, men jeg tror, at det vil gøre en stor forskel for dig, når først du har vænnet dig til det.
Jeg håber, at du har kunnet bruge mine råd til noget.
Det bedste hilsner fra Jannie