Betyder sex virkelig så lidt for drenge?
brevkassespørgsmål af
Den lille Havfrue
16 år
Jeg var sammen med en del andre unge nytårsaften til en lille fest og det var megahyggeligt. Jeg var sammen med en supersød dreng som jeg snakkede godt med og som virkede meget omsorgsfuld. Allerede ret tidligt på aftnen bollede han mig på et værelse et andet sted i huset og det gik godt. Inden festen sluttede lod jeg ham bolle mig igen. Jeg var helt oppe og køre og troede virkelig vi havde noget. Men siden den aften har han slet ikke set til min side. Jeg er utrolig ked af det og skuffet for for mig betød det jo vildt meget at vi havde sex. Jeg stolede på ham og det var jo også derfor jeg åbnede mig for ham gang nr. 2 og lod ham tage mig igen. Jeg føler jo man giver meget af sig selv som pige når man lader en dreng komme til hele to gange. Jeg troede det skulle være os. Jeg har prøvet at få ham i tale men han reagere slet ikke, han ignorere mig bare. Er mange drenge virkelig sådan? Jeg føler mig ret misbrugt.

Svar:
Kære du
Tusind tak for dit ærlige og åbne brev. Jeg kan mærke, hvor meget du har på hjerte, og hvor ondt det gør lige nu. Det kræver virkelig mod at dele noget så personligt, og det vil jeg gerne starte med at anerkende.
Det giver så god mening, at du føler dig både ked af det, skuffet og måske endda lidt snydt. Du oplevede en tæt forbindelse med en fyr, som du både stolede på og havde gode snakke med. Det var en særlig aften for dig, og det, at du valgte at have sex med ham, fortæller meget om, at du var tryg og håbefuld omkring, hvad I havde sammen. Når man åbner sig på den måde, følger der tit både følelser og forventninger med. Det er helt normalt og meget menneskeligt.
Derfor kan det gøre ekstra ondt, når den anden person bagefter trækker sig og ikke viser nogen form for respekt for det, man delte. Det kan få én til at føle sig forkert, udnyttet eller som om, man har givet for meget af sig selv. Og hvor er det bare vigtigt at sige: Du har ikke gjort noget galt.
Du gjorde det, som føltes rigtigt for dig i øjeblikket. Du var ærlig omkring dine følelser, åben for en mulig relation og klar til at give noget af dig selv, det er stærkt evne, ikke en svaghed. Det er hans ansvar, hvordan han vælger at opføre sig bagefter, og det, at han vælger ikke at svare eller vise respekt, siger noget om ham, ikke om din værdi.
Du spørger, om mange drenge virkelig er sådan. Og det er forståeligt, at du undrer dig. Alle drenge handler ikke på den måde, men nogle kan desværre godt være meget fokuserede på deres egne behov og ikke tænke over, hvordan deres handlinger påvirker den anden. Det gør det ikke okay, og det bør ikke være normen, men det sker. Det er selvfølgelig ikke alle, der opfører sig sådan, men når det sker, kan det ramme hårdt, især når man selv havde håbet på noget mere.
Det vigtigste lige nu er, at du passer på dig selv. Det er helt okay at være ked af det og at have brug for tid til at komme sig. Du må gerne være vred, skuffet eller føle dig såret, det er normale reaktioner, når man føler, at ens tillid er blevet trådt på. Men det er også vigtigt, at du ikke lader hans opførsel definere, hvem du er, eller hvad du fortjener.
Du fortjener at blive mødt med respekt, ærlighed og omsorg – både i kærlighed og i sex. Du har ret til at føle, at du er god nok og værd at elske, uanset hvad en fyr gør eller ikke gør. Du er ikke blevet "for meget", og du har ikke givet for meget af dig selv. Du har været modig og fulgt dit hjerte, og det skal du holde fast i. Der er intet galt med dig. Det, du har oplevet, gør ondt, fordi det ikke blev mødt med den samme respekt og ærlighed. Du fortjener at blive behandlet ordentligt, og dine følelser giver god mening. Jeg ønsker dig alt det bedste.
De bedste hilsner
Kasper