Hvor sikker er kondom?
brevkassespørgsmål af
Alma
15 år
Håber ikke det er dumt spurgt men hvor sikker er kondomer enlig? Jeg synes af og til man hører skrækhistorier eller læser noget om kondomer der går i stykker? Jeg er ret ofte intim med min kæreste og vi går da til den. Når vi er færdige er jeg altid nervøs for om kondomet har holdt, jeg er sygt bange for at blive gravid. Det er jo dels min egen skyld at jeg er nervøs bagefter for jeg hepper jo selv på min kæreste når vi er igang og beder ham hamre igennem. Kan kvaliteten af kondomer betyde noget for om det holder? Vi køber dem jo lidt tilfældige steder? Kan vi gøre noget for at sikre os bedre eller vil i sige at risikoen med kondom ikke er så stor? Jeg har ikke selv oplevet der er gået hul men har bare hørt så meget.

Svar:
Hej Alma!
Det er overhovedet ikke et dumt spørgsmål, og når man hører skrækhistorier om kondomer, der sprænger, er utætte eller desværre bare svigter, forstår jeg virkelig godt, at du bliver nervøs. Jeg synes faktisk, det er super modent, at du rækker ud og stiller spørgsmål, så mega fedt, at du skriver ind!
Kondomer er en meget sikker præventionsform, når de bliver brugt rigtigt. De fleste kondomer går ikke i stykker, og når man hører om det, er det ofte fordi de enten er for gamle, har ligget i varme (f.eks. i en pung), er blevet sat forkert på, eller der er brugt glidecreme med olie, som kan ødelægge materialet af kondomet. Hvis I tjekker udløbsdatoen og sørger for at sætte dem rigtigt på, så er risikoen enormt lille.
Hvis du gerne vil bruge glidecreme sammen med kondom, vil jeg anbefale vandbaseret glidecreme. Det fungerer super godt og ødelægger ikke de “klassiske” latexkondomer, man finder de fleste steder.
Hvis du er meget usikker og har behov for at være 1000% sikker, kan man lade vand løbe igennem kondomet, efter man har haft sex. Fordi vand er tyndere end sæd, er det nemmere at se, om der er et lille bitte hul, som skulle være kommet. Hvis der ikke løber vand ud af kondomet, burde det være helt sikkert. Du skal dog ikke gøre dette, før kondomet kommer på, da det skal rulles på fra ny for at sidde helt rigtigt.
Lad os sige, at uheldet er ude, og der kommer en lille smule vand ud af kondomet efter sex. Det er selvfølgelig skræmmende, men det behøver ikke være noget, du går i panik over. “Plan B-piller” eller “dagen efter-piller” kan købes som håndkøbsmedicin på alle apoteker. De er ikke abortpiller eller noget i den stil. De gør udelukkende, at du ikke kan blive gravid, selv hvis du har haft ubeskyttet sex inden for 12–72 timer. Det er dog bedst at købe dem hurtigst muligt, hvis uheldet nu skulle være ude. Af hvad jeg hurtigt kunne læse mig frem til, koster de pt. mellem 65 kr. og 187 kr. Personalet på apoteket er som regel meget søde, forstår godt at det kan være lidt pinligt, og forklarer dig diskret, hvordan de bruges.
Kondomer er lavet til at holde. Selv hvis I har hård sex, der varer noget tid, burde de være sikre, så længe det er den rigtige størrelse, bliver sat korrekt på korrekt og de tidligere nævnte ting. Jeg ved ikke, om der som sådan er ét mærke, der er mere holdbart end andre, men hvis jeg skulle anbefale et godt sted at købe kondomer, ville det være Kondomeriet. Det er en webshop, som drives af AIDS-Fondet, og de har kondomer i mange forskellige størrelser, nogle med let lokalbedøvende creme, hvis man vil holde længere, og andre med smag. Det er et rigtig fint sted at kigge, hvis man er nysgerrig, og måske endda blive lidt inspireret.
Jeg håber jeg kunne mindske din frygt lidt, og jeg ønsker dig held og lykke med det hele.
De bedste hilsner,
Juni fra Cyberhus